Abstract:
Okullarda örgüt kültürü ile öğretmenlerin sendikalara ilişkin görüşleri
arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla bu araştırma yapılmıştır. Okullarda
örgüt kültürü ile öğretmenlerin sendikalara ilişkin görüşleri arasındaki ilişkiyi
incelemek için nicel yöntem kullanılmıştır. Bu çalışmanın evreni İstanbul ilinin
Kadıköy, Maltepe, Ümraniye, Tuzla, Pendik, Sancaktepe ve Kartal ilçelerinde
bulunan tüm okullarından oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemi ise, 2013-
2014 Eğitim Öğretim yılı içinde; evreni oluşturan ilçelerde bulunan, tesadüfî
yöntemle seçilen ilkokul, ortaokul ve liselerde çalışan 318 öğretmenden
oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, okul kültürü ölçeği
(Terzi, 2005) ve Öğretmenlerin sendikaya ilişkin görüşleri ölçeği (Yasan,
2012) kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler SPSS-15 istatistik paket
programında analiz edilmiştir. Çalışmada kullanılan ölçeklerden elde edilen
puanların ortalamalarını karşılaştırmak için t-testi ve ANOVA analizleri
gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonucunda okullardaki örgüt kültürü yapısı bu okullarda
çalışan öğretmenlerin sendikalar ilişkin tutumlarını belirlemede etkili rol
oynadığı, özellikle görev ve bürokratik kültürünün yoğun olarak yaşandığı ve
hissedildiği okul ortamlarında öğretmenler sendikalara ilişkin daha olumlu
tutum sergilediği görülmüştür.