dc.contributor.author |
Yılmaz, Yasemin
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-10T07:33:19Z |
|
dc.date.available |
2019-05-10T07:33:19Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1804 |
|
dc.description.abstract |
Öğretmenler, bireyin kimliğinde yeni nesilleri yetiştiren; topluma yön
veren insanlar olduklarından; çalışmamızda ilkokul ve ortaokul öğretmen ve
yöneticilerinin sahip oldukları epistemolojik inançlar ile karşılaştıkları
problemleri çözme yaklaşımları arasındaki ilişki araştırılmıştır. Tarama
yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, 2012-2013 Eğitim Öğretim yılında
İstanbul Anadolu Yakasında, devlet okullarında görev yapan toplam 300
ilkokul ve ortaokul öğretmen ve yöneticilerine iki adet ölçek ile birlikte
demografik bilgi formu uygulanmıştır.
Verilerin toplanması için uygulanan ölçeklerden biri Shommer’in 1990
yılında, epistemolojik inançları ölçmek için geliştirdiği ve Deniz Deryakulu ile
Şener Büyüköztürk’ün 2002 yılında Türkiye’ye uyarladığı “Epistemolojik İnanç
Ölçeği” (EİÖ); ikincisi Heppner ve Peterson’ın 1982 yılında problem çözme
becerilerini ölçmek için geliştirdikleri ve Şahin, Şahin ve Heppner tarafından
Türkiye’ye uyarlanan “Problem Çözme Envanteri” (PÇE)’dir.
Veriler SPSS15.0 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. EİÖ
ve PÇE’nin alt ölçekleri arasındaki korelasyona bakılmış; her iki ankete
yönelik betimsel istatistikler, cinsiyete ve görev türlerine göre bağımsız t-testi,
yaş, mesleki deneyim yılı ve branşa göre ANOVA Analizi, epistemolojik
inançların problem çözme becerileri üzerine etkisini belirlemek amacıyla
regresyon analizi yapılmıştır.
Araştırma sonuçları, epistemolojik (bilgibilimsel) inançların problem
çözme becerileri üzerinde anlamlı farklılaşmalara neden olduğunu ortaya
koymaktadır. “Gelişmiş/olgunlaşmış epistemolojik inançlar” ile “problem
çözme becerileri algısı” arasında anlamlı ve pozitif ilişki saptanmış;
epistemolojik inançları gelişmiş/olgunlaşmış bireylerin, problem çözme
becerilerinin de gelişmiş olduğu görülmüştür. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Epistemoloji |
tr_TR |
dc.subject |
Epistemolojik İnanç |
tr_TR |
dc.subject |
Problem |
tr_TR |
dc.subject |
Problem Çözme |
tr_TR |
dc.subject |
İnanış |
tr_TR |
dc.subject |
Epistemology |
tr_TR |
dc.subject |
Epistemological Belief |
tr_TR |
dc.subject |
Problem |
tr_TR |
dc.subject |
Problem Solving |
tr_TR |
dc.subject |
Belief |
tr_TR |
dc.title |
İLK ve ORTAOKUL ÖĞRETMEN ve YÖNETİCİLERİNİN EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI İLE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Since teachers are people who raise new generations in the identity of
the individual and guide the society, our study investigates the relationship
between the epistemological beliefs of school teachers and administrators
and their approach to solving the problems they face. In our study, in which
survey method was applied, two scales and a demographic information form
were applied to 300 school teachers and administrators working in a public
school on the Anatolian Side of İstanbul in the 2012-2013 academic year.
One of the scales applied was the Epistemological Beliefs
Questionnaire (EBQ), developed by Shommer in 1990 in order to measure
epistemological beliefs, and adapted in to Turkısh by Deryakulu and
Büyüköztürkin 2002. The second scale was the Problem Solving Inventory
(PSI), developed by Heppner and Peterson in 1982 to assess problem
solving skills and adapted in to Turkısh by Şahin, Şahin and Heppner.
Data was analyzed using SPSS 15.0. The correlation between the sub
scales of EBQ and PSI was identified. Additionally, descriptive statistics for
both questionnaires, independent sample t-test according to gender and
status, ANOVA based on occupational experience, age and branch, linear
regression to determine the effect of epistemological beliefs on problem
solving approaches were all conducted through SPSS.
The results of the study revealed a significant relation between
epistemological beliefs and problem solving skills. The study detected
significantly positive relation between “improved/matured epistemological
beliefs” and “problem solving skills perception”, concluding that individuals
with improved/matured epistemological beliefs do have improved problem
solving skills, as well. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
102 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
YILMAZ, Yasemin. İlk ve Ortaokul Öğretmen ve Yöneticilerinin
Epistemolojik İnançları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin
İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2014. |
tr_TR |