Özet:
Yeşil pazarlama; hava, su, toprak vb. doğal bileşenlerin korunmasına ve
devamlılığının sağlanmasına ilişkin olarak yapılan girişimlerin pazarlama yönünden
bakış açısını yansıtmaktadır. Bu bakış açısı çevreye duyarlı ürünlerin tüketiciye
anlatılarak tüketicide bir bilinç uyandırması ve bunun sonucunda oluşacak hassasiyet ile
doğaya dost ürünleri kullanma eğiliminin artırılması faaliyetidir. İlk bakışta maliyetli
gibi görünen bu pazarlama stratejisi uzun vade de üretici açısından kâra dönüşmektedir.
Bu çalışmada yeşil pazarlama mantalitesinin tüketici ve üretici açısından
yararları ve uygulama alanı teorik anlamda açıklandıktan sonra uygulama bölümü ile bu
konu somut hale getirilmeye çalışılmıştır. İstatistiksel analizlerde İstanbul Aydın
Üniversitesi’nde 370 öğrenciyle yapılan anket çalışması sonucu elde edilen veriler ile
SPSS 16.00 programında çalışılmış, tanımlayıcı istatistik analizler (mod, medyan,
ortalama, standart sapma) alınmış ve güvenilirlik analizi yapılmıştır. Frekans Dağılımı,
Faktör Analizi yapılmış, ikili karşılaştırmalarda Man-Whitney-U Testi’nden
yararlanılmış ikiden fazla gruplarda ise, Kruskal Waills analizi yapılmıştır. Demografik
veriler ile yapılan karşılaştırmalar sonucu “Çevreye Duyarlı Ürün Bilinci” ile sınıf
düzeyi, ailenin meslek türü, anne ve babanın eğitim düzeyi ve Ailenin gelir düzeyi
arasında bir ilişki bulunurken, “Çevre Bilinci” ile bilim alanı, yaş ve cinsiyet arasında
ilişki olduğu saptanmıştır.