DSpace Repository

THE EFFECT OF ASSOCIATIONS ON MAKING THE DECISIONS TO FRANCHISE IN TURKEY

Show simple item record

dc.contributor.author Arıcı, Gökçe
dc.date.accessioned 2019-04-19T07:52:58Z
dc.date.available 2019-04-19T07:52:58Z
dc.date.issued 2016-02
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/1458
dc.description.abstract Franchising is one of the ways people choose to commence a business. Operating franchising, franchisor has a trademark and the franchisee sells products under the name of the franchisers areas of advertising, training, management and the benefit as a whole package of xitera discounts. To be successful at work without experience in training people and work for managing continuous assistance Franchising is the best approach because it is a form of giving a license from the elements. Through franchising businesses operation on a national and international level, they provide significant advantages, working on a national scale, businesses are also proven in the market name and by obtaining the support and assurance of the brand has achieved a lot of benefits. Franchisor and the franchisee will enter into a contractual agreement which will operate under the name of the franchise in xiteratü for a royalty payment. Today, people with entrepreneurial characteristics enter into cooperative arrangements such as franchising. The purpose of this study, starting from the definition of entrepreneurship in the xiteratüre review to explain the relationship between entrepreneurship and franchising, franchisee and the franchiser. In the study, the UFRAD Franchise Association members explained what happens in the process of franchise and entrepreneurial relationship with the franchising company. A survey will be carried out on franchising companies, after the survey interview, results are discussed and presented. tr_TR
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES tr_TR
dc.subject Franchising System tr_TR
dc.subject Growth Strategy tr_TR
dc.subject Franchising tr_TR
dc.subject Franchisor tr_TR
dc.subject Franchisee Entreprneur tr_TR
dc.subject Büyüme Stratejisi tr_TR
dc.subject Franchising Sistemi tr_TR
dc.subject Muhasebe Uygulaması tr_TR
dc.title THE EFFECT OF ASSOCIATIONS ON MAKING THE DECISIONS TO FRANCHISE IN TURKEY tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol Franchising, işe başlamanın popüler yollarından birisidir. İşletme sistemi franchising, franchise verenin kendi ticari markası ve adı altında ürünlerini satması için franchise alanları reklam, eğitim programları, yönetim, toplu indirimlerden bütün bir paket olarak yararlandırdığı, önceden eğitimi olmayan bir kişinin işte başarılı olması ve işi idare etmesi için sürekli yardım ve gerekli tüm unsurları sağladığı bir lisans verme şeklidir. Franchising yoluyla, uluslararası ölçekte faaliyet gösteren işletmeler önemli avantajlar sağladıkları gibi, ulusal ölçekte çalışan işletmeler de piyasada kendini ispatlamış isim ve markaların destek ve güvencesini alma suretiyle birtakım yararlar elde etmektedir. Franchise veren, diğer bir işletmeci (franchisee) ile sözleşmeli bir ilişkiye girer ve bir royalty ödemesi karşılığında franchise verenin adı altında faaliyet gösterir. Günümüzde girişimci özelliklerine sahip kişiler, franchise sistemleri gibi işbirliği düzenlemelerine girmektedirler. Fast food restoranları yaygın bir şekilde franchise olarak faaliyet göstermektedir. Bu çalışmanın amacı, literatürdeki girişimcilik tanımlarından yola çıkarak franchising ile girişimciliğin ilişkisini açıklamak, franchise alan ve franchise veren tarafların girişimci kabul edilip edilemeyeceklerini incelemektir. Çalışmada, franchising ve girişimcilik ilişkisinin ne olduğu açıklandıktan sonra Ankara’da, Armada alışveriş merkezinde yerleşik, gıda sektöründe faaliyet gösteren altı franchise alan işletmeci ile yapılan derinlemesine mülakat sonuçları sunulmuştur. tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account