Abstract:
Tüketim, ilk çağlardan itibaren var olan bir olgudur ancak fordist dönemle birlikte
kapitalizmin getirdiği yeni tüketim anlayışı temel ihtiyaçların karşılanmasından öte
iletişimsel bir araç olarak kullanılarak, hedonik, gösterişçi ve sembolik anlamlar
yüklenmektedir. Bireyleri metalar ile kuşatarak, çeşitli sebeplerle yeni nesneler
kümesine yönlendirmekte ve bu arayışı hiç sonlandırmamaktadır. Türkiye’ de ve
Dünya’ da özellikle 1980 sonrasındaki değişim ve yeni oluşumlar Tüketim
Kültürünün az gelişmiş ülkeler üzerindeki etkilerini arttırmıştır. Kapitalizmin önemli
unsurlarından olan tüketim kültürü, kitle iletişim araçları ve küreselleşmeyle birlikte
yaşamın her evresinde olduğu gibi evlilik ritüellerinin organize edilmesinde de
uygulama alanı bulmuştur.
Bu çalışma ile; kitle iletişim araçları aracılığıyla uluslararası kültür öğelerinin
Türkiye’ deki evlilik ritüellerini değiştirmesi, yeni ritüellerin toplum tarafından
benimsenerek yaygınlaşması irdelenmiştir. Araştırma kapsamında 2016 yılında
Türkiye’ de yayınlanan evlilik dergileri taranarak, söz konusu dergilerde en çok yer
alan organizasyon şirketleriyle mülakatlar yapılmıştır. Türkiye’ de evlilik
ritüellerinin yeniden şekillenmesi ve yeni türevlerinin ortaya çıkması ile Tüketim
Kültürü arasında bir etkileşim olduğu sonucuna varılmıştır.