Abstract:
Dikkat ve konsantrasyon becerileri bireyin hayatında kullanacağı önemli beceriler
arasındadır. Bu becerilerin kazandırılmasında okulöncesi dönem oldukça önemlidir.
Bu çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin öğrencilerinde dikkat ve konsantrasyon
geliştirmeye yönelik öz yeterlilik düzeyleri incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
evreninin İstanbul İlinde görev yapan okulöncesi öğretmenler oluştururken,
örneklemini İstanbul İli Bahçelievler ilçesinde çalışan şans örnekleme metoduna göre
seçilen 200 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler 2017-2018 öğretim yılı
bahar döneminde alınmıştır. Veri toplama araçları olarak demografik bilgi formu,
Dikkat ve Konsantrasyon Becerilerini Geliştirme Öz Yeterlilik Ölçeği (DKBGÖ)
kullanılmıştır. DKBGÖ, 24 maddeden ve 7 boyuttan oluşan 5‟li likert tipte bir
ölçektir. DKBGÖ‟nün Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı 0,95 bulunmuştur.
Araştırma sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin dikkat ve konsantrasyon
geliştirmeye yönelik öz yeterlilik düzeyleri ( ̅= 4.00) ortalamanın üzerinde olduğu
bulunmuştur. Alt problemler için yapılan analizler için yaş, kıdem, görev yapılan
okul türü ve eğitim düzeyine göre öğretmenlerin dikkat ve konsantrasyon
geliştirmeye yönelik öz yeterlilik düzeyleri anlamlı farklılık görülmemiştir (p<0,05).
Ölçeğin diğer alt boyutlarının da sadece dikkat ile ilgili bilimsel bilgileri takip
edebilme alt boyutunda yaşa göre anlamlı farklılık olduğu görülmektedir
(F(7,192))=1,069; p<0,05). Program geliştirmeci ve uygulayıcılara okulöncesi
dönemde dikkat ve konsantrasyon becerilerini geliştirmeye yönelik okulöncesi
öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmesi önerilebilir.