dc.contributor.author |
Demirci, Serpil
|
|
dc.date.accessioned |
2019-04-11T06:58:24Z |
|
dc.date.available |
2019-04-11T06:58:24Z |
|
dc.date.issued |
2015-09 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1360 |
|
dc.description.abstract |
ÖZET
Bu araştırmada eylem araştırması kapsamında 3. Sınıf öğrencilerinin söz varlığı
gelişimleri üzerine öneri niteliğinde etkinlikler hazırlanmış ve uygulanmıştır.
Araştırmanın temel amacı, İlkokul 3. Sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarında
kullandıkları söz varlığı unsurlarını tespit etmek ve kelime öğrenme stratejilerine
uygun geliştirilen etkinliklerin öğrencilerin mevcut söz varlığı kullanımları üzerinde
nasıl bir değişiklik yarattığını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada
öncelikle çalışma grubu öğrencilerinin her birinin söz varlığı unsurlarını kullanım
düzeylerini tespit etmek için öğrencilere alternatif konuların verildiği ön test
kompozisyon uygulamaları yaptırılmıştır. Öğrencilerin söz varlığı unsurları ön test
kompozisyon uygulamaları ile tespit edildikten sonra kelime anlamını öğrenme
stratejilerine yönelik etkinlikleri hazırlama aşamasına gelinmiştir. Kelime öğrenme
stratejileri kullanılarak 10 etkinlik geliştirilmiş ve bu etkinlikler ders planlarına
dönüştürülmüştür. Ayrıca her etkinlik için çalışma formları hazırlanmış ve ders
planları ile birleştirilerek araştırmaya kılavuzluk edebilecek Söz Varlığı Geliştirme
Kitabı oluşturulmuştur. Araştırma süresince kelime öğretimi, hazırlanan etkinliklerin
yer aldığı Söz Varlığı Geliştirme Kitabı ile yürütülmüştür. Kitapta yer alan
etkinlikler 10 hafta boyunca öğrencilere uygulanmıştır. Her etkinlik için 2 ders saati
ayrılmıştır. İlk ders etkinlikler öğrencilerle yapılmış ve ikinci ders ise çalışma
formlarındaki uygulamalarla kelime öğretimi pekiştirilmesi planlanmıştır. Araştırma
boyunca her hafta öğrencilere uygulanacak olan etkinlik ve çalışma formları
öğrencilere dağıtılmış ve etkinlik sonunda ürün dosyalarında biriktirilmiştir.
Araştırmada son olarak sürecin başında ve sonunda “Öğrencilerin söz varlığı
unsurları listeleri arasında gelişim açısından anlamlı bir fark var mı?” sorusunun
cevabını öğrenebilmek için aynı kompozisyon çalışmaları çalışma grubu
öğrencilerine son test kompozisyon uygulaması olarak tekrar yaptırılmıştır.
Araştırmada 3. Sınıf öğrencilerin sürecin başında ve sonunda olmak üzere 4.535
kelimeye karşılık 5.579 kelime; 6 ikilemeye karşılık 51 ikileme ve 16 deyime karşılık
77 deyimi yazılı anlatımlarında kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin
son test kompozisyon uygulamalarında öğrenimi gerçekleşen hedef kelimelerden 23
tanesini, ikilemelerden 5 tanesini, deyimlerden 4 tanesini üretici söz varlığına katarak
kullanmayı tercih ettikleri gözlenmiştir. Bu durum kelime öğrenme stratejilerine
yönelik geliştirilen etkinliklerde öğrenilen söz varlığı unsurlarının öğrencilerin yazılı
anlatımlarına yansıdığının bir göstergesidir |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.subject |
Söz Varlığı Unsurları |
tr_TR |
dc.subject |
Eylem Araştırması |
tr_TR |
dc.subject |
Kelime Öğretimi |
tr_TR |
dc.subject |
Kelime Öğrenme Stratejileri |
tr_TR |
dc.subject |
Kelime Öğrenme Etkinlikleri |
tr_TR |
dc.title |
İLKOKUL 3. SINIFLARDA HEDEF SÖZ VARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |