Abstract:
Birey örgüt uyumunun iĢ performansına ve iĢe angaje olmaya etkisi,
çalıĢanların iĢ yerindeki verimliliği ve motivasyonu açısından büyük önem taĢır. Bu
uyum, çalıĢanların kiĢisel değerlerinin, inançlarının ve hedeflerinin, çalıĢtıkları
kurumun kültürü ve değerleriyle ne derece örtüĢtüğünü ifade eder. Ġyi bir birey-örgüt
uyumu, çalıĢanların iĢlerine daha fazla değer vermelerine, kurum hedefleriyle daha
fazla özdeĢleĢmelerine ve iĢlerini daha büyük bir tutkuyla yapmalarına olanak tanır.
Bu durum, iĢ performansında artıĢa, iĢten ayrılma oranlarında azalmaya, genel iĢ
tatmininde iyileĢmeye ve iĢe angaje olmaya yol açar. Bu çalıĢmanın amacı, eğitim
sektörü için birey örgüt uyumunun iĢ performansına ve iĢe angaje olmaya etkisinin
araĢtırılmasıdır. AraĢtırma, Ġstanbul‟da özel okullarda görev yapan 483 lise
öğretmeni için gerçekleĢtirilmiĢtir. Korelasyon analizi sonucunda, birey örgüt uyumu
ile iĢ performansı arasında pozitif yönde % 48.1 anlamlı iliĢki (r=0,481, p=0,000) ve
iĢe angaje olma ile pozitif yönde % 51.2 anlamlı iliĢki (r=0,512, p=0,000)
belirlenmiĢtir. Yapısal eĢitlik modeli analizi sonucunda, birey örgüt uyumu iĢe
angaje olma üzerinde pozitif yönde anlamlı etkilidir (β=0.530, p<0.01). Birey örgüt
uyumu, iĢ performansı üzerinde pozitif yönde anlamlı etkilidir (β=0.491, p<0.01).
Tahmin sonuçlarından görüleceği üzere, birey örgüt uyumu artıkça önce iĢe angaje
olma düzeyi artıĢ gösterir, ardından iĢ performansına olumlu yönde yansımaktadır.
Böylece H1 ve H2 hipotezi kabul edilmiĢtir. Diğer yandan; cinsiyet, yaĢ, medeni
durum, eğitim durumu ve gelir durumu açısından birey örgüt uyumu, iĢ performansı
ve iĢe angaje olma için bazı anlamlı farklılıklar elde edilmiĢ, H3 kısmen kabul
edilmiştir.