Abstract:
Bir insana sözlü sataşmaktan canına kastetmeye kadar olan kötü niyetli
eylemlerin tümü genel olarak saldırganlık olarak ifade edilir. Yapılan
araştırmalar okullardaki saldırganlık davranışlarının son yıllarda artış gösterdiğini
ortaya koymuştur.
Bu araştırmanın amacı, kız mesleki ve teknik anadolu liselerindeki kız
öğrencilerin baba eğitim seviyesi, sınıf düzeyi, sosyal medya bağımlılığı, aile içi
şiddet düzeyi ve dönem sonu notlarının saldırganlığı yordayıp yordamadığını
belirlemektir. Elde edilecek sonuçların meydana gelebilecek problemlere yönelik
daha hızlı önlem almayı, halen meydana gelen vakaların sayısını azaltmayı içeren
önleyici psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri ve psikoeğitim çalışmaları
için kaynak oluşturabileceği düşünülmektedir.
Çalışma, İstanbul ili Sarıyer ilçesindeki kız mesleki ve teknik anadolu
liselerinde öğrenim gören 401 öğrenciden alınan veriler ile tamamlanmıştır.
Çalışmada, ölçme aracı olarak KAR-YA Saldırganlık Ölçeği, Ortaöğretim
Öğrencilerine Yönelik Aile İçi Şiddet Ölçeği, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği
ve Kişisel Bilgi Formu’ndan yararlanılmıştır. Pearson ve Spearman korelasyon
analizleri, adımlı (stepwise) çoklu doğrusal regresyon analizleri kullanılmıştır.
Sonuçta, babanın eğitim düzeyinin ve sınıf düzeyinin saldırganlığı
yordamadığı, aile içi şiddet düzeyi, sosyal medya bağımlılık düzeyi ve dönem
sonu notunun saldırganlığı yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Adımlı çoklu
doğrusal regresyon analizi ile saldırganlığın en güçlü yordayıcısının aile içi şiddet
düzeyi olduğu tespit edilmiştir.