Özet:
Günümüz dünyasının koşturmacasında, kavramları aktarmaya yönelik basit
tasarımların kullanımı önemli bir role sahiptir.
Yazılı kavramların görseller halinde hızlı şekilde aktarılabildiği alanlardan
biri olan bilgilendirici grafik (informative graphic), bilginin ve mesajın
anlaşılmasında kaliteyi de yükseltir. Basitlik amaçlı yöntemlerde fotoğrafçılık
yaygın olarak kullanılır ve bu kavramların izleyiciye aktarılmasına yardımcı olur.
Minimal fotoğrafçılık, anlamı yoğun olan basit özneleri seçme amaçlı fikir
üretme yönünde temel araçlardan biridir.
Grafik sanatının gelişimi bilgilendiricidir. Bu araştırma bilgilendirici
grafiklerde minimal fotoğrafçılığın uygulanmasını incelemeyi amaçlamaktadır.
Kütüphane çalışması yapılarak kabul görmüş kitap ve makalelerin incelemesi
yoluyla gerekli bilgiler toplandı. Araştırmanın bulguları gösterdi ki, minimal
fotoğrafçılıkla bilgilendirici grafiklerin birlikteliğinin uzun bir geçmişi var ve
günümüzde profesyonel bir faaliyet alanı olarak hayatımızda yer alıyor.
Kavram aktarımındaki hız ve kalitede artış ihtiyacı yanında izleyicinin
zihninin sürekli meşgul olmasının yol açtığı pek çok sorun var. Bu daha çok
mesajın ve olumlu noktaların anlaşılmasıyla ilgilidir. Antik çağlardan bu yana
insanlar bilgiyi doğal koşullarda ve günlük deneyimleriyle elde etmişlerdir.
Nesneler ve kavramlar hakkında konuştular, ama en temel rolü hep görsel iletişim
üstlendi.
Bilgi birikimi oluşmamış ve yazı dili henüz şekillenmemişken bile
insanların kullandığı dil resim ve grafik tasarımdı. Fransa'nın güneyindeki
Chauvet Mağarası’nda Taş Devri'ne ait ilk grafik örnekleri olarak duvarlara
boyalarla hayvan resimleri çizildi.
Bilimin gelişmesi ve yeni teknolojilerin ortaya çıkmasıyla birlikte insanın
yaratıcı zihni doğal çevrenin yanında yapay ortamlar da yarattı ve daha çeşitli
iletişim uygulamalarını mümkün kıldı. Öte yandan çağımızda iletişimin
yaygınlaşmasıyla, görsellerin doğası gereği infografikler (veya bilgilendirici
grafikler) içeren görsel işaretlerle iletişim kurmak çok önemli hale geldi. Grafik
tasarımın bu alt dalı ağırlıklı olarak bilgiye ihtiyaç duyulan yerlerde kendini
gösterdi.
Fotoğraf kullanımı Batı’da özellikle Birinci Dünya Savaşı sonrasında önem
kazandığı için, geçmiş araştırmalar sınırlıdır. Bu durum 1920'lerden 1960'lara
kadar olan tarihsel dönemin nitelikleriyle ilgilidir ve modern grafiğin gelişip
popülerlik kazanmasıyla örtüşür.
Fotoğraf, sınırlı kullanımı nedeniyle 19. yüzyıl grafik tasarımında
unutulmuştur.
Günümüze kadarki uzun yolculuğunda grafik, görsel iletişim ve aktarım için
daima farklı araçlar kullansa da grafik anlatımın en önemli araçlarından biri
fotoğraftır. Yazı ve görüntülemeyle birlikte mevcut grafiğin ana yapısını
oluşturur.
Grafik çalışmalarında devrim yaratan farklı eserler grafiğin biçimini,
içeriğini ve mesajını değiştirerek onu zenginleştirdiler, kapsamını ve erişimini
genişlettiler.
Minimalist fotoğrafçılıkta genellikle çok basit kompozisyonlar, çoğunlukla
çizgiler ve dokular bulunduğu için, anlatımı geliştirmek ve izleyicinin dikkatini
doğru yöne çevirmek amacıyla kullanılır. Kompozisyonların doğal akışı
izleyicinin gözünü tasarımcının istediği yere yönlendirmeye yardımcı olabilir, bu
sayede fotoğraftaki hikâyeyi anlatmak için gereken öge olarak sayısı en aza
indirilebilir.