Abstract:
Bu araştırmada meslek lisesi öğretmenlerinin algıladığı alternatifler ve
yatırımlar, yönetici desteği, kariyer tatmini ve içsellik statüsünün devam bağlılığı
üzerindeki etkisini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma
yöntemleri arasında yer alan ilişkisel tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırmanın
evrenini 2022 – 2023 eğitim öğretim yılında Türkiye genelinde Millî Eğitim
Bakanlığı’na bağlı Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde görev yapan öğretmenler
oluşturmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde basit rastlantısal örnekleme yöntemi
kullanılmış olup örneklem 482 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada, verilerin
toplanması amacıyla Devam Bağlılığı Ölçeği, Algılanan Yönetici Desteği Ölçeği,
Kariyer Tatmini Ölçeği, Algılanan İçsellik Statüsü Ölçeği, demografik bilgileri
toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu ve alternatifler ile yatırımları ölçmek amacıyla
tek maddelik sorular kullanılmıştır. Elde edilen veriler, IBM SPSS Statistics 26 paket
programı kullanılarak analiz edilmiş, veri analizde aritmetik ortalama ve standart
sapma gibi betimsel istatistiklerin yanı sıra demografik değişkenlere göre farklılığı test
etmek için t-Testi, değişkenler arasındaki ilişkinin yönü ve derecesi için Korelasyon
Analizi ve yordayıcılığı sınamak içinse Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda meslek lisesi öğretmenlerinin devam bağlılıklarının, algıladıkları yönetici
desteğinin ve kariyer tatminlerinin “kararsızım” düzeyinde, içsellik statüsü ile
alternatif ve yatırım algılarının ise “katılıyorum” düzeyinde olduğu saptanmıştır.
Meslek lisesinde çalışan öğretmenlerin devam bağlılığının, algıladıkları yönetici
desteğinin, kariyer tatminlerinin ve algıladıkları içsellik statüsünün cinsiyet, branş ve
eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği, alternatif
algılarının cinsiyet ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir fark göstermezken
branş değişkenine göre farklılık gösterdiği ve yatırım algılarının cinsiyet ve branş
değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterirken eğitim düzeyi değişkenine göre
vi
farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Araştırma sonucuna göre, meslek lisesi
öğretmenlerinin devam bağlılığı ile kurumdaki kıdem ve yatırımlar değişkenleri
aralarında çok zayıf düzeyde pozitif yönlü, alternatifler değişkeni ile arasında çok zayıf
düzeyde negatif yönlü bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Algılanan yönetici desteği,
kariyer tatmini ve algılanan içsellik statüsünün ise devam bağlılığı ile anlamlı bir
ilişkiye sahip olmadığı görülse de birbiri ile ilişkili olduğu görülmüştür. Meslek lisesi
öğretmenlerinin algıladıkları yönetici desteğinin kariyer tatmini ile düşük düzeyde
pozitif yönlü anlamlı, algılanan içsellik statüsü ile orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı
bir ilişkinin olduğu, kariyer tatminleri ile algıladıkları içsellik statüsü arasında ise zayıf
düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Son olarak meslek lisesi
öğretmenlerinin kurum kıdemlerinin, alternatiflerinin ve yatırımlarının devam
bağlılığına etkisi üzerine kurulan modelin anlamlı olduğu görülmüş, alternatifler ve
yatırımlar değişkenlerinin devam bağlılığını anlamlı düzeyde yordadığı, kurumdaki
kıdem değişkeninin ise anlamlı bir etkisinin olmadığı belirlenmiştir