Abstract:
Türkiye, inanç turizmi kapsamında değerlendirilecek birçok eser bulunan
nadir ülkelerden biridir. Bu eserler sadece Ġslamiyet'e özgü değil, diğer tek tanrılı
dinlere de aittir. Bu çeĢitlilik inanç turizmi açısından Türkiye'nin zenginliğini
ortaya koymaktadır. KuĢkusuz bu potansiyelin değerlendirilmesinde yapılan
halkla iliĢkiler ve tanıtım çalıĢmalarının önemi büyüktür. Bu bağlamda bu
araĢtırmada, Demre‘de bulunan Aziz Nikolaos Kilisesi‘ni ziyaret eden yabancı
turistlerin ziyaretlerinde yapılan halkla iliĢkiler ve tanıtım faaliyetlerinin ne kadar
etkisi olup olmadığını ölçmek amaçlanmaktadır. AraĢtırmadan elde edilen
bulgular ile kamu ve turizm sektörü yöneticilerine Demre‘nin inanç turizmi
politikalarının geliĢtirilmesi ve iyileĢtirilmesine yönelik stratejileri geliĢtirilip
uygulamalarına katkı sağlanması hedeflenmiĢtir. AraĢtırmanın temel amacı
ülkemizin tanıtımı için mevcut turizm türlerinden olan inanç turizminin önemini
ortaya koymak ve Antalya‘nın bir ilçesi olan Demre‘de inanç turizmi bağlamında
yapılan halkla iliĢkiler ve tanıtım faaliyetlerinin durumunu incelemektir.
Bu amaç doğrultusunda, Demre‘yi ziyaret eden Rus ziyaretçiler arasından
olasılık örneklemesi türü olan basit rastgele örnekleme yöntemine göre seçilen
400 kiĢiye anket uygulanmıĢtır. Elde edilen veriler, betimleyici istatistiksel
analizlere tabii tutularak tahlil edilmiĢ ve yorumlanmıĢtır.
AraĢtırmada veri toplama yöntemi olarak kullanılan anket için kiĢisel bilgi
formundan, ―Demre‘de Kullanılan Halkla ĠliĢkiler ve Tanıtım Faaliyetleri‖ anketi
ve ―Demre‘de Ġnanç Turizminin Tanıtılmasına Yönelik Ölçek‖ten
yararlanılmıĢtır. KiĢisel bilgi formu ve Demre‘de Kullanılan Halkla ĠliĢkiler ve
Tanıtım Faaliyetleri Anketi; turistlerin demografik, dini inançları gibi betimleyici
soruların yanı sıra, destinasyona geliĢ amaçları ve destinasyonun tanıtım
faaliyetlerine iliĢkin görüĢlerini kapsayan psikografik ve davranıĢsal soruları da
barındırmaktadır.
vi
Demre‘de Ġnanç Turizminin Tanıtılmasına Yönelik Ölçek ise araĢtırmacı
tarafından geliĢtirilmiĢ olup dört alt boyuttan oluĢmaktadır. Ölçek ile yabancı
turistlerin destinasyona yaptıkları ziyaretten sonra Aziz Nikolaos Kilisesi ile ilgili
görüĢlerini ortaya çıkarmak amaçlanmıĢtır. Ġlaveten, araĢtırma kapsamında
görüĢme yapılan kiĢilerden konuya iliĢkin elde edilen birincil veriler, araĢtırma
ölçeğinin geliĢtirilmesinde kullanılmıĢtır.
AraĢtırma verileri toplanırken araĢtırmacı kiliseyi ziyarete gelen yabancı
turistler ile gönüllülük esasına bağlı olarak veri toplama araçlarını doldurmalarını
istemiĢtir. Veriler toplandıktan sonra tüm yabancı turistlere kodlar atanarak
veriler Microsoft Excel programına girilmiĢtir. Excel programına girilen veriler
ardından analizleri yapmak için SPSS 21 paket programına aktarılmıĢtır.
Verilerin analizine geçilmeden önce normallik analizine tabi tutulmuĢtur.
Verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edildikten sonra parametrik analiz
yapılmıĢtır. Ayrıca verilerin analiz sonuçlarını ortaya koymak için; frekans,
yüzde, ortalama, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıĢtır.
AraĢtırmanın bulguları sonucunda; Aziz Nikolaos Kilisesi‘ne gelen
turistlerin destinasyona kültür turizmi için geldikleri, arkadaĢ tavsiyesi üzerine
bölgeyi ziyaret ettikleri görülmüĢtür. Ayrıca destinasyon ile ilgili bilgileri;
internet ve sosyal medya sayesinde edindikleri bulunmuĢtur. Aziz Nikolaos
Kilisesi‘ne gelen turistlerin destinasyondan ayrılırken orada olmaktan keyif
aldıkları tespit edilmiĢtir. Yabancı turistlerin destinasyon ile ilgili fikirleri ise
cinsiyetlerine, eğitim durumlarına, çalıĢma durumlarına, dini inançlarına ve dini
inanç derecelerine göre farklılık gösterdiği analizler sonucunda keĢfedilmiĢtir.
AraĢtırmanın bulgularından hareketle Aziz Nikolaos Kilisesi‘nin inanç
turizmi faaliyetleri bağlamında yapılan halkla iliĢkiler ve tanıtım faaliyetlerinin
yeterli olmadığı ve ulusal ve uluslararası halkla iliĢkiler ve tanıtım faaliyetlerine
daha fazla önem verilmesi gerektiği ortaya çıkmıĢtır.