Abstract:
Bu çalışmanın amacı, "kadın değişirse dünya değişir" sosyal sorumluluk
projesi kapsamında gerçekleştirilen Duygusal zekâ eğitimlerinin yetişkin
kadınların “Duygu Durum Farkındalığı” ve Yaşam Etkililikleri üzerindeki etkisini
incelemektir.
Araştırma, 30 ila 75 yaş arasında değişen, üniversite mezunu, aktif çalışan
veya emekli durumunda olan, düzenli kitap okuma alışkanlığına sahip, kitap
söyleşilerine katılan, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan, yetişkinler arasında
minimum düzeyde dijital okuryazarlığa sahip ve gerekli elektronik cihazlara
erişimi olan 214 kadın katılımcıyla online ortamda gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada Duygu Durum Farkındalık Ölçeği ve “Yaşam Etkililiği” ölçekleri
kullanılarak nicel veriler toplanmış ve bu veriler üzerinde istatistiksel analizler
gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar, deney ve kontrol grupları için IBM SPSS
Statistics 22.0 (IBM SPSS Statistics for Windows, Version 22.0. Armonk, NY:
IBM Corp.) istatistiksel yazılımıyla değerlendirilmiştir.
Analiz sonuçları, Duygusal zekâ eğitimlerinin, kadınların “Yaşam
Etkililik”lerinde belirgin bir gelişme ve “Duygu Durum Farkındalığı”nda önemli
bir ilerleme sağladığını göstermektedir.
Bu araştırma, toplumsal cinsiyet önyargılarının etkisi altında kalan kadınlara,
duygu durum farkındalıklarını, Duygusal zekâ gelişimlerini ve yaşamlarının genel
kalitesini iyileştirme fırsatı sunduğunu göstermektedir. Ancak, Duygusal zekâ
eğitimlerinin etkilerinin daha iyi anlaşılması ve bu programların etkinliğinin
geliştirilmesi için, farklı perspektiflerden gelecek daha fazla araştırmaya ihtiyaç
vardır.