Türkiye’deki üniversitelerden lisans ve lisansüstü eğitim almak isteyen
uluslararası öğrenciler, yabancı dil olarak Türkçe öğrenmek için dünyanın
çeşitli bölgelerinden Türkiye’ye gelmektedir. Üniversitelerin bünyelerinde
kurulan TÖMER’lerde çok uluslu sınıflarda Türkçe dersleri almaktadırlar.
Son yıllarda Türkçe öğrenmek için Türkiye’ye gelen Afrikalı öğrencilerin
de sayısı artmaktadır. Çok uluslu sınıflarda öğrenim gören diğer
öğrencilere göre Afrikalı öğrencilerin konuşurken daha çok utanmaları,
sadece kendi aralarında iletişim kurmaları ve sosyal ortamlarda insanlarla
iletişimi başlatma ve devam ettirmede zorlandıkları dikkat çekmiştir. Bu
araştırmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen Afrikalı
öğrencilerin utangaçlık ve buna bağlı olarak sosyalleşememe sorunlarını
belirlemek ve çözüm önerilerini sunmaktır. Çalışma grubu İstanbul Aydın
Üniversitesi TÖMER’de öğrenim gören B1 ve B2 seviyesindeki 7 kadın,
4 erkek olmak üzere 11 Afrikalı öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın
1 Öğretim Görevlisi, İstanbul Aydın Üniversitesi Aydın TÖMER.
[email protected] ORCID: 0000-0002-3975-2002
Geliş tarihi: 07.03.2021- Kabul tarihi: 05.09.2021
Kaynak Gösterme: Sönmez, E. N. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen
Afrikalı Öğrencilerin Utangaçlık ve Sosyalleşememe Sorunu. Aydın TÖMER Dil
Dergisi, 6(2), 195-221.
DOI: 10.17932/IAU.TOMER.2016.019/tomer_v06i2003
196
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Afrikalı Öğrencilerin Utangaçlık ve Sosyalleşememe Sorunu
verileri ilgili öğrencilere 6 maddelik yapılandırılmamış açık uçlu
sorulardan oluşan görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Bu bağlamda
araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıdır. Elde edilen
veriler problem cümlesinden yola çıkılarak içerik analizi ile çözümlenip
değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler incelendiğinde, Afrikalı
öğrencilerin Türkçe konuşurken utandıkları ve hata yapmaktan korktukları
için Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenirken utangaçlıklarının dil
öğrenimlerini etkilediği sonucuna varılmıştır. Çalışmadan elde edilen
sonuçların yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çok uluslu sınıflarda
öğrenim gören Afrikalı öğrencilerin utangaçlık ve sosyalleşememe
sorunlarını çözüme kavuşturma sürecine katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.