Abstract:
Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin
konuşma becerilerinin geliştirilmesinde akran değerlendirmenin etkisini
belirlemektir. Araştırma, deneysel desenler içerisinde yer alan tek gruplu
ön test – son test desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
çalışma grubunu, Ankara Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Uygulama
ve Araştırma Merkezinde (TÖMER) 2017-2018 eğitim-öğretim yılında
C1 düzeyinde Türkçe öğrenimi gören 25 öğrenci oluşturmaktadır. Bu
öğrencilerden seçkisiz yöntemle belirlenen 6 öğrenci hazırlıklı konuşma
etkinlikleri yapmış; geriye kalan 19 öğrenci ise akran değerlendirme
formlarını doldurmuşlardır. Çalışmada, veri toplamak amacıyla Temizkan
(2009) tarafından oluşturulmuş “Konuşma Becerisine Yönelik Akran
Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Bu form; “Dil ve anlatım, içerik,
sunum” olmak üzere üç ana başlıktan, toplam otuz iki maddeden
oluşmaktadır ve üçlü likert biçiminde derecelendirilmiştir. Araştırmada
elde edilen verilerin çözümlenmesinde öncelikle değerlendiriciler arası
uyumu gözlemlemek için sınıf içi korelasyon hesaplanmıştır. Sürekli
verilerin normallik kontrolü Shapiro Wilk testi ile yapılmış ve ön test-son
test karşılaştırmaları için Eşleştirilmiş T Testi kullanılmıştır. Araştırma
sonunda; yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akran değerlendirmenin,
konuşma becerisinin “Dil ve anlatım, içerik, sunum” boyutlarını olumlu
yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.