Abstract:
Yabancı dil öğretimine yönelik hedeflerin ve sonuçların belirlenebilmesi
için oluşturulan Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçeve Metni’nin amacı
(Common European Framework of Reference for Languages) dilin sosyal,
eğitimsel ve profesyonel alanlarda kullanımına yönelik tanımlarının neler
olabileceğini araştırıp ortaya koymaktır. Bu kapsamda “Çerçeve Metin” yabancı
dil öğrenenlerin hedef dilde iletişim kurmada kullanabilmeleri için neleri hangi
düzeyde bilmeleri gerektiğini kapsamlı bir şekilde yapılandırmaktadır. Aynı
zamanda bu metin, dil öğrenenlerin yaşam boyu ve öğrenim sürecinin her
basamağında elde ettiği kazanımın ölçülmesi için gerekli düzey ve yeterlikleri,
dil öğretiminin sınırlılıklarını, standartlarını ve imkânlarını belirleyen genel bir
başvuru kaynağıdır. Yabancı dil öğretimi alanındaki esasları belirlemeye yönelik
kaynak olma özelliğine sahip bu metin sayesinde Avrupa Konseyine mensup
tüm vatandaşların sosyal uyum içinde, kültürlerarası etkileşimi yüksek ve çok
dilli eğitimin tutarlı bir şekilde gerçekleşmesi sağlanmaya çalışılmaktadır.
Bu çalışmada 2018 yılında yayımlanan “Çerçeve Metin”deki okuma becerisine
yönelik düzenlemelerdeki kazanımlar incelenmiştir. Bu kazanımlar: üretken
olmayan etkinliklerden biri olan okuma başlığı; genel okuma, yazışmaları
okuma anlama, fikir sahibi olmak için okuma, bilgilenme ve kanıt bulma amaçlı
okuma, yönergeleri okuma, boş zaman etkinliği olarak okuma şeklinde tespit
edilmiştir. Çalışmada, “Çerçeve Metin”deki okuma becerilerine dayalı veriler
incelenmiş, bu sayede okuma becerisini geliştirmeye yönelik yeni kazanımlar
tespit edilmiştir. Çalışmanın bu yönüyle, hedef kitleye yönelik ders malzemesi
geliştirecek olan dil öğreticilerine ve materyal geliştirme uzmanlarına destek
olabileceği düşünülmektedir