Abstract:
Sözcük öğretimi, yabancı dil öğretiminde kilit bir rol oynamaktadır. Dil
öğrenenler, ne kadar sözcük biliyorsa dil becerilerini o kadar etkili kullanabilirler.
Sözcüklerin öğretiminde hangi sözcüklerin, hangi seviyelerde öğretilmesi
gerektiği sıklık çalışmalarından çıkan sonuçlara göre belirlenmektedir. Sıklık
çalışmaları, sözcükler kadar kalıplaşmış birimler üzerinde de yapılmalıdır. Dil
öğretiminde temel sözcükler kadar ikilemelerin, deyimlerin ve atasözlerinin
de en sık olanlarının öğretimi gereklidir. Bu gereklilikle nitel durum
çalışması olarak hazırlanan çalışmada, yabancılar için A1-A2, B1-B2, B2-
C1 seviyelerinde hazırlanan Anadolu Hikâyeleri ve Dede Korkut Hikâyeleri
okuma setlerindeki kitaplarda kullanılan ikilemeleri, deyimleri ve atasözlerini
incelemek amaçlanmıştır. Doküman analizi ile toplanan verilerin analizinde
içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonunda incelenen okuma kitaplarında
hangi ikilemelerin, deyimlerin ve atasözlerinin hangi kullanım sıklığıyla
bulunduğu ve bunların kullanımlarının dil seviyelerine nasıl dağıldığı ortaya
konmuştur. Çalışma sonuçlarının Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi
alanında kalıplaşmış ifadelerin öğretilmesi konusunda araştırmacılara ve
uygulayıcılara yardımcı olacağı düşünülmektedir.