Abstract:
2002 yılında, Afganistan’daki ilk Türkoloji bölümünün kuruluşundan
günümüze değin 8 Türkoloji bölümü açılmıştır. Bu bölümlerin yanında
üç askerî okulda, Kabil Yunus Emre Enstitüsünde, özel okullarda ve
üniversitelerde, Türkiye Maarif Vakfına bağlı okullar ve özel dil kurslarında
hâlihazırda yabancı dil olarak Türkçe öğretilmektedir. Bu kurumlarda
sayısı binlerle ifade edilebilecek bir hedef kitle yabancı dil olarak Türkçe
öğrenmekte ve Afganistan genelinde oldukça farklı gerekçelerle Türkçe,
yabancı dil olarak büyük ilgi görmektedir. Bu kapsamda çalışmada,
Afganistan’da çeşitli kurumlar tarafından yürütülen Türkçe öğretim
çalışmalarının belirli ölçütlere göre gözden geçirilmesi amaçlanmıştır.
Bu bağlamda çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması
kullanılmıştır. Türkçe öğretimi faaliyetleri kurum, öğretim elemanı,
öğrenci sayısı, derslik sayısı, vb. unsurlar bakımından değerlendirilmiş
ve Afganistan’da Türkçe öğretiminin geleceğine ilişkin öngörülerde
bulunulmuştur. Ayrıca çalışmada, ülke genelinde Türkçe öğretiminin
niteliğini artırabilecek öneriler dile getirilmiştir. Bu çalışmayla hâlihazırda
Afganistan genelindeki Türkçe öğretim çalışmaları ilk defa ana hatlarıyla
ele alınmıştır