Abstract:
Ana dili eğitimi, özellikle yurt dışında yaşayan iki dilli Türk çocuklarının,
Türk kültüründen kopmamaları ve Türkçeyi en iyi şekilde kullanabilmeleri
bakımından son derece önemli bir konudur. Bu nedenle yurt dışında
okutulan ana dili Türkçe dersleri için Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının
16.11.2009 tarih ve 201 sayılı kararıyla MEB tarafından Türkçe ve Türk
Kültürü ders kitapları hazırlanmıştır. Sözü edilen bu kitapların ana dili
olarak Türkçe öğretiminde hedeflere ulaşabilme, temel dil becerilerini
edindirebilme ve Türk kültürünü benimsetebilme özellikleri bakımından,
nitelikli ve yeterli içeriğe sahip olmaları gerekmektedir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden doküman analiz yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemini Türkçe ve Türk Kültürü (1-3, 4-5, 6-7, 8-10.
sınıflar) ders öğretim materyali ve çalışma kitapları oluşturmaktadır.
İncelemeler sonucunda tespit edilen her yanlışlık ve eksiklik üç ana başlık
altında alt başlıklar açılarak gruplandırılmıştır. Araştırma sonucunda
kitapların dil ve anlatım, bilimsel içerik ve biçimsel görünüş ölçütleri
bakımından son derece hatalı ve eksik oldukları tespit edilmiştir. Bu
doğrultuda ana dili olarak Türkçe ders kitaplarının geliştirilmesi için
önerilerde bulunulmuştur