Özet:
İşitsel eğitim, işitme engelli çocukların yaşlarına uygun dil ve konuşma
gelişimi sağlamasına yardımcı olmaktadır. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte
evde uygulanabilirliği, uyarlanabilir olması ve katılımcı verilerinin kaydedilebilir
olması gibi avantajları nedeniyle işitme kaybı olan çocuklar için yazılım tabanlı
işitsel eğitim programlarına ilgi artmıştır. Bu çalışmanın ana amacı 3-5 yaş
arasında, koklear implant kullanan çocuklar için oyunlaştırmaya dayalı mobil
işitsel eğitim uygulaması geliştirilmesi ve kullanılabilirliğinin
değerlendirilmesidir. Ayrıca uygulamadan elde edilen skorların normal işiten ve
koklear implant kullanan çocuklarda kaşılaştırılması, koklear implant kullanan
çocukların oyun skorları ile Ankara Gelişim Tarama Envanteri puanları ve
koklear implant kullanma süresi arasındaki korelasyonun incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmamız kapsamında geliştirilen Seslerin Dünyası
uygulamasında; işitsel fark etme becerisi için potanın sesi, işitsel ayırt etme
becerisi için köstebek avı, işitsel tanıma için sesi bul ve işitsel anlama için çuf çuf
olmak üzere 4 oyun bulunmaktadır. Uygulamanın test edilmesi aşamasında, 3-5
yaş arası normal işiten 6 çocuk çalışmaya dahil edilmiş olup prototip gözlem
yoluyla test edilmiştir ve iyileştirmeler yapılmıştır. İkinci aşama kapsamında
prototip, 3-5 yaş arası normal işitmeye sahip 20 çocuk ve koklear implant
kullanıcısı 20 çocuğa uygulanmıştır. Katılımcılardan, Çocuklar için Oyun
Değerlendirme Formunu yanıtlaması istenmiştir. Ayrıca çalışmaya 40 ebeveyn
dahil edilerek Seslerin Dünyası Uygulama Değerlendirme Formu uygulanmıştır.
Form doğrultusunda koklear implant kullanan çocukların en az %80’i, sağlıklı
gruptaki tüm çocuklar kullanılabilirlik faktörlerine iyi yanıt vermiştir. Koklear
implant kullanan çocukların ebeveynleri tarafından tüm faktörler (yararlılık,
memnuniyet, anlaşılabilirlik, kullanım kolaylığı, tasarım motivasyon) yüksek
v
düzeyde kullanılabilir olarak elde edilmiştir. Sağlıklı grupta bulunan çocukların
ebeveynlerinden elde edilen sonuçlarda yararlılık ve motivasyon faktörlerinin
orta üzeri olduğu, diğer faktörlerin (memnuniyet, anlaşılabilirlik, kullanım
kolaylığı, tasarım) yüksek düzeyde kullanılabilir olduğu bildirilmiştir. Köstebek
avı oyununda 1. alt bölümün kolay seviyesinde gruplar arasında anlamlı fark
görülmezken (p>0,05); köstebek avı oyunun diğer alt bölümlerinde, potanın sesi,
sesi bul, çuf çuf oyununun tüm alt bölümlerinde gruplar arasında anlamlı farklılık
görülmüştür (p<0,05). Koklear implant kullanma süresi ve Ankara Gelişim
Tarama Envanteri puanları ile potanın sesi oyununun 3. alt bölümü (ling sesleri
fark etme) arasında korelasyon görülmezken (p>0,05); potanın sesi oyunun diğer
alt bölümlerinde, köstebek avı, sesi bul, çuf çuf oyununun tüm alt bölümlerinde
korelasyon elde edilmiştir (p<0,05). Seslerin Dünyası uygulamasının, koklear
implant kullanan çocuklarda geleneksel işitsel rehabilitasyonu desteklemek için
erişilebilir bir seçenek olarak hizmet edebileceği varsayılmaktadır.