Abstract:
Toksik liderler bulundukları kurumda duygusal ve davranışsal yıkımlara neden
oldukları için işlevsiz ve olumsuz bir liderlik olarak tanımlanmaktadır. Toksik
liderlerin hem çalışanlar üzerinde hem de kurum üzerinde pek çok olumsuz etkisi
bulunmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada öğretmen algılarına göre toksik liderliğin
araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini öğretmenler oluşturmaktadır,
çalışmanın ulaşılabilir evreni ise İstanbul ili Arnavutköy ilçesinde çalışmakta olan
öğretmenlerdir. Araştırmanın nicel boyutunda evreni temsil yeteneği daha güçlü
olması açısından basit rastlantısal örnekleme yöntemi kullanılmış ve 305 öğretmenden
elde edilen veriler analize dahil edilmiştir. Bu çalışmada veri analizi SPSS 22.0
programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler
öğretmenlerin okul müdürlerini toksik lider olarak algılamadığını göstermektedir.
Öğretmenler tarafından algılanan toksik liderliğin okuldaki çalışma süresi ve öğretmen
sayısı ile pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişkisi olduğu, algılanan öğrenci
başarısı ile negatif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişkiye sahip olduğu görülmüştür.
Çalışmada öğretmenlere ayrıca çalışanların toksik davranışları da sorulmuştur.
Algılanan çalışan toksik davranışının toksik liderlik ile pozitif yönde orta düzeyde
anlamlı ilişki gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin toksik liderlik
algılarının cinsiyete göre anlamlı fark göstermediği görülmüştür. Toksik liderlik
algısının bireysel değişkenlerden sadece okulda çalışma süresi ile düşük düzeyde
pozitif korelasyona sahip olduğu görülmüştür. Okul ile ilgili değişkenlerden öğretmen
sayısının toksik liderlik algısı ile düşük düzeyde pozitif yönde ilişkili olduğu
görülmüştür. Öğretmen algılarına dayalı olarak belirlenen öğrenci başarısının ise
toksik liderlik ile orta düzeyde negatif korelasyon göstermektedir.