Özet:
Artan teknolojik gelişmelere paralel olarak hız kazanan küreselleşme,
sektörel pazarlarda uluslararası rekabeti beraberinde getirmiştir. İşletmelerin
rekabet gücünü kazanmasında, bu gücü korumada ve arttırmada en önemli
kaynağı olan insan, işletmeleri bu kaynağı daha da güçlendirmeye ve bünyesinde
tutmaya yönlendirmektedir. İşletmelerin insan kaynağını güçlendirerek bağlılık
duygusunu geliştiren yönetim şekillerinden en önemlisi olarak Toplam Kalite
Yönetimi (TKY) karşımıza çıkmaktadır.
Bu çalışma ile perakende sektöründe Toplam Kalite Yönetimi (TKY)
uygulamaları ile personelin güçlendirilmesinin örgütsel bağlılığa etkisi ile
Toplam Kalite Yönetimi (TKY) uygulamalarının personel güçlendirmeye
etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Perakende sektörü, rekabetin yoğun olarak
yaşandığı ve çalışan devir hızının fazla olduğu bir sektördür. Bu yüzden
araştırmanın amacına uygun olarak perakende sektörünün seçilmesine karar
verilmiştir.
Çalışmada nicel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Eylül 2022 ve Ocak
2023 tarihleri arasında İstanbul ilinde perakende sektöründeki bir şirketin
çalışanları ile anket araştırması yapılmıştır. Anket sorularının ilk bölümü
demografik sorulardan oluşurken ikinci bölüm “Toplam Kalite Yönetimi
Uygulamaları Ölçeği”, “Personel Güçlendirme Ölçeği” ve “Örgütsel Bağlılık
Ölçeği”’nden oluşturulmuştur. Anket sorularının yanıtlanmasında 5’li likert
ölçeği kullanılmıştır.
Çalışmamızda öncelikli olarak araştırmanın da gerçekleştirildiği dünyada ve
Türkiye’de perakende sektöründen bahsedilmiş, ardından araştırmanın da
konusunu oluşturan Toplam Kalite Yönetimi (TKY), personel güçlendirme ve
v
örgütsel bağlılık kavramlarına yer verilmiştir. Ardından perakende sektöründe yer
alan bir şirket çalışanları ile gerçekleştirilen anket araştırmasının verileri analiz
edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda; Toplam Kalite Yönetimi (TKY)
uygulamalarının örgütsel bağlılığa etkisinin olmadığı sonucuna varılmış, personel
güçlendirmenin alt boyutlarından yalnıza yeterlilik alt boyutunun örgütsel
bağlılığın alt boyutlarından devam bağlılığına etkisi tespit edilmiştir. Toplam
Kalite Yönetimi (TKY) uygulamalarının ise personel güçlendirmeye etkisini
tespit edebilmek için anlamlı bir veri elde edilememiştir