Abstract:
Bu çalıĢmada öğretmenlerin duygu düzenleme güçlükleri ile sınıf yönetimi
öz-yeterlikleri arasındaki iliĢkiyi araĢtırmak amaçlanmıĢtır. AraĢtırma nicel
araĢtırma modellerinden iliĢkisel tarama yöntemiyle yapılmıĢtır. ÇalıĢma evreni
Tekirdağ ili SüleymanpaĢa ilçesinde yer alan öğretmenlerdir. AraĢtırmaya
Tekirdağ ilinde farklı kademelerde çalıĢan 352 öğretmen katılmıĢtır. Örneklemin
belirlenmesinde basit rastlantısal örnekleme yöntemi kullanılmıĢtır. Veri toplama
aracı olarak Gratz ve Roomer (2004) tarafından geliĢtirilen Yiğit ve Guzey (2017)
tarafından Türkçe‟ye uyarlanan DERS-16 kısa ölçeği ve Tschannen-Moran ve
Woolfolk-Hoy tarafından geliĢtirilen, Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005)
tarafından Türkçe‟ye uyarlanan öğretmen öz-yeterlik ölçeğinin sınıf yönetimi öz yeterliği alt boyutu kullanılmıĢtır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama,
standart sapma, korelasyon ve regresyon analizleri SPSS 22 programı kullanılarak
yapılmıĢtır. AraĢtırma bulguları; sınıf kademesiyle duygu düzenleme güçlüğü
arasında negatif, sınıf yönetimi öz-yeterliği arasında ise pozitif yönlü bir iliĢkinin
olduğunu göstermektedir. Yani sınıf kademesi arttıkça öğretmenlerin duygu
düzenleme güçlükleri azalırken, sınıf yönetimi öz-yeterlikleri artmaktadır.
Gelecekteki araĢtırmalarda bu bulguların altında yatan nedenler araştırılmalıdır