Abstract:
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde öğrenim gören çocuklara
duygulara dayalı öğrenme yaklaşımına göre planlanan hikâyeleştirilmiş robotik
kodlama programı uygulamasının çocukların sosyal duygusal becerilerine
etkisinin belirlenmesi ve çocukların duygularını anlama sürecinin incelenmesidir.
Araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılı içerisinde İstanbul ili Zeytinburnu
ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Şehit İbrahim Yılmaz
Anaokulu çocuklarından oluşmaktatır. Araştırmada 10 çocuk yer almaktadır.
Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmada duygusal verileri
toplamak amacıyla “Denham Duygu Anlama Testi” kullanılmıştır. Sosyal beceri
verilerini toplamak amacıyla ise araştırmacı tarafından geliştirilen toplam 28 adet
açık uçlu soru kullanılmıştır.
Araştırmanın nitel bulgularına göre çocukların duyguları anlama
süreçlerinde duyguları somutlaştırarak ve örneklendirerek net bir biçimde
tanımlayabildikleri gözlemlenmiştir. Nicel bulgulara bakıldığında ise uygulama
öncesi yapılan ön testler ile uygulama sonrası yapılan son testler arasında anlamlı
farklar olduğu gözlemlenmiştir. Hikâyeleştirilmiş robotik kodlama
programlarının çocukların sosyal duygusal becerileri üzerinde önemli etkisi
olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.