Abstract:
Aile, hem birey hem de toplum için hayati derecede önemli iĢlevleri yerine
getirir. Ailenin bu öneminden dolayı aile kavramı bireyler, toplumlar ve devletler
için değerlidir. Son yıllarda boĢanma oranlarının giderek arttığı ve bu olumsuz
durumun ailenin yapısını ve iĢlevini bozduğu bilinmektedir. Ailede boĢanmadan
öncelikli etkilenen gruplar çocuklar ve ergenlerdir. Bu araĢtırmada ebeveynleri
boĢanmıĢ ergenlik dönemindeki bireylerin yaĢadıkları bu olumsuz olay ardından
onlarda görülen duygu düzenleme yöntemleri ile davranıĢ problemleri arasındaki
iliĢkinin incelenmesi hedeflenmiĢtir. AraĢtırmada ayrıca cinsiyet, sınıf düzeyi,
kardeĢ durumu, ebeveyn eğitim düzeyi, algılanan gelir düzeyi, disiplin cezası
alma durumu ve akademik baĢarı durumuna göre ergenlerin duygu düzenleme
yöntemlerinin ve davranıĢ problemlerinin farklılaĢıp farklılaĢmadığı da
incelenmiĢtir. Bu çalıĢmada nicel bir araĢtırma deseni ve iliĢkisel tarama modeli
kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın verileri anket yöntemiyle Bartın ve Zonguldak
illerindeki MEB‘e bağlı liselerde farklı sınıf düzeylerinde eğitim gören ve
ebeveyni boĢanmıĢ olan 269 ergenden toplanmıĢtır. Veri toplama aracı olarak
Demografik Bilgi Formu, Ergenler Ġçin Duygu Düzenleme Ölçeği ve DavranıĢ
Problemleri Ölçeği kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın bulguları ebeveynleri boĢanmıĢ
ergenlerin içsel iĢlevsel duygu düzenleme yöntemlerini, dıĢsal iĢlevsel duygu
düzenleme yöntemlerine göre ve içsel iĢlevsel olmayan duygu düzenleme
yöntemlerini, dıĢsal iĢlevsel olmayan duygu düzenleme yöntemlerine göre daha
fazla kullandıklarını göstermiĢtir. Ebeveynleri boĢanmıĢ ergenlerin okulda
nadiren davranıĢ problemi gösterdikleri saptanmıĢtır. Ebeveynleri boĢanmıĢ
ergenlerin duygu düzenleme yöntemleriyle okulda davranıĢ problemi
sergilemeleri arasında anlamlı iliĢkiler olduğu bulunmuĢtur. Ebeveynleri
boĢanmıĢ ergenlerin içsel iĢlevsel duygu düzenleme ve dıĢsal iĢlevsel olmayan
duygu düzenleme yöntemlerinin onların davranıĢ problemleri üzerinde etkili
olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır.