Abstract:
Günümüz sektörlerinde hizmete verilen önem gün geçtikçe daha fazla
artmaktadır. Bu durumda daha fazla etkileşim içinde olmayı, bireylerin ihtiyaçlarını
ve duygularını önemsemenin kıymetini ortaya koymaktadır. Hizmet sektörü şu anda
dünyadaki en büyük işçi oranını istihdam etmekte ve bu bağlamda emek doğası
gereği öne çıkmaktadır. Duygusal emeğin ön plana çıkmasını sağlayan durum hizmet
sektörlerinde duygu kullanımının özellikle olması gerekliliğidir. Hizmet sektörleri
içinde duygusal emeğin çok fazla gösterildiği sektör sağlık sektörüdür. Sağlık
hizmeti ihtiyacı olan bireyler her ne kadar fiziksel olarak rahatsız olduklarını
düşünsek bile hastalıklarının getirdiği stres ve duygusal değişiklikler için fazlaca
desteğe ihtiyaç duymaktadır. Bu durumda sağlık çalışanlarının oldukça fazla
duygusal emek harcamalarını beraberinde getirmektedir. Sağlık çalışanlarının,
hizmet verirken yaşadıkları bu duygusal zorluklarla birlikte iş performansları
düşmekte ve işten ayrılma niyetlerinde de hatırı sayılır bir artış görülmektedir.
Sağlık sektörü için iyi derecede performans sergilenmesi ve personel devir
hızının azaltılması kaliteli, tercih edilebilir hizmet için çok önemlidir. Bu
araştırmada; duygusal emek boyutu ile iş gören persormansı genel boyutu negatif
yönde etkilemekte olup, işten ayrılma niyeti genel boyutunu pozitif yönde anlamlı
ilişkili olduğu bulunmuştur. Duygusal emek ve alt boyutları ele alındığın sağlık
sektöründe görev yapan çalışanların performansını negatif yönde etkilemekte olup ve
işten ayrılma niyetini de arttırmaktadır