Özet:
Öğretmenlik mesleği insanlarla yoğun iletişim ve etkileşim içeren bir meslek
grubudur. Son yıllarda öğretmenlerin yaşadıkları tükenmişliğin arttığı
düşünülmektedir. Tükenmişliğe neden olan faktörlerin belirlenmesi eğitim
sisteminde gerekli önlemlerin alınması açısından önem teşkil etmektedir. Bu
bağlamda literatür ışığında tükenmişliğin psikolojik sağlamlık ve iş doyumu
kavramları ile ilgili olduğu düşünülmüştür. Bu çalışmanın genel amacı, özel okul ve
devlet okullarında çalışan öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin
öğretmenlerin psikolojik sağlamlık ve iş doyumlarıyla ilişkisinin incelenmesi
olmuştur. Bu araştırmanın evreni; Türkiye’nin Tekirdağ ilinde görev yapmakta olan
öğretmenlerdir. Araştırmanın örneklemi ise 2022-2023 eğitim yılında Tekirdağ ilinde
bulunan, özel ve resmi anaokulu, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde çalışan 339
kadın 146 erkek olmak üzere toplam 485 öğretmenden oluşmaktadır. İlişkisel tarama
yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmada veri toplamak amacıyla; Demografik bilgi
formu, Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ), Maslach Tükenmişlik Envanteri
Eğitimci Formu ve Minessota İş Doyum Ölçeği(kısa form) kullanılmıştır. Çalışmanın
verileri Google form üzerinden online olarak toplanmıştır. Çalışmanın sonucuna
göre; öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile psikolojik sağlamlıkları
arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken; mesleki tükenmişlik ile iş doyumu arasında
düşük düzeyde negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca psikolojik
sağlamlık ile iş doyumu düzeyi arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu
sonucuna ulaşılmıştır