Özet:
Bu çalışmanın amacı; özel öğrenme güçlüğü olan ve sağlıklı olan 8-12 yaş
arasındaki bireylere Türkçe Dikotik Mobil Tarama Testi aplikasyonunu uygulayarak,
dikotik test sonuçlarının karşılaştırılması ve sağ kulak avantajının incelenmesidir.
Çalışmaya normal işitmeye sahip 8-12 yaş aralığında, özel öğrenme güçlüğü
tanılı 38 birey ve kontrol grubu olarak 38 sağlıklı birey olacak şekilde toplam 76
çocuk katılmıştır. Dikotik tarama testindeki dikotik sayı, kelime ve cümle testleri
sessiz bir odada teste uygun çift kanallı kulaklık ile uygulanmıştır. Kontrol ve
çalışma gruplarının test sonucunun karşılaştırılmasında Man Whitney U testi, sağ
kulak avantajının değerlendirilmesinde Wilcoxon testi kullanılmıştır. Çoklu sürekli
değişkenlerin sonuçları yorumlanırken Friedman ve Bonferroni testi kullanılmıştır.
Gruplar arasında skorlar karşılaştırıldığında dikotik sayı testinde yönlendirilmiş
koşul için; kontrol grubunda sol kulak 82,57±18,38; sağ kulak 87,00±16,06 ve
çalışma grubunda sol kulak 45,78±20,87; sağ kulak 49,73±24,21 bulunmuştur
(p<0,05). Yönlendirilmemiş koşul için; kontrol grubunda sol kulak 89,42±10,00; sağ
kulak 90,78±10,75 ve çalışma grubunda sol kulak 61,84±21,16; sağ kulak
65,78±19,40 bulunmuştur (p<0,05). Dikotik kelime testinde yönlendirilmiş koşul
için; kontrol grubunda sol kulak 85,10±19,47; sağ kulak 88,84±13,92 ve çalışma
grubunda sol kulak 57,63±24,87; sağ kulak 54,20±16,37 bulunmuştur (p<0,05).
Yönlendirilmemiş koşul için; kontrol grubunda sol kulak 89,21±13,68; sağ kulak
95,10±14,12 ve çalışma grubunda sol kulak 63,68±25,72; sağ kulak 65,26±25,11
bulunmuştur (p<0,05). Dikotik cümle testinde yönlendirilmiş koşul için; kontrol
grubunda sol kulak 93,21±20,84; sağ kulak 97,63±16,83 ve çalışma grubunda sol
kulak 42,89±24,03; sağ kulak 60,26±21,99 bulunmuştur (p<0,05). Yönlendirilmemiş
koşul için; kontrol grubunda sol kulak 95,73±10,83; sağ kulak 98,73±11,02 ve
çalışma grubunda sol kulak 64,47±21,89; sağ kulak 73,15±20,80 bulunmuştur
iv
(p<0,05). Kontrol grubunda sağ kulak avantajı incelendiğinde: dikotik sayı testinde,
yönlendirilmiş koşulda %5,43; yönlendirilmemiş koşulda %10,36 olarak elde
edilmiştir (p<0,05). Dikotik kelime testinde; yönlendirilmiş koşulda sağ kulak
avantajı %7,74; yönlendirilmemiş koşulda %6,89 olarak elde edilmiştir (p<0,05).
Dikotik cümle testinde; yönlendirilmiş koşulda sağ kulak avantajı %5,42;
yönlendirilmemiş koşulda %4,31 olarak elde edilmiştir (p<0,05). Çalışma grubunda
dikotik sayı testinde; yönlendirilmiş koşulda sağ kulak avantajı %3,95;
yönlendirilmemiş koşulda %3,94 olarak elde edilmiştir (p>0,05). Dikotik kelime
testinde; yönlendirilmiş koşulda sol kulak avantajı %3,43; yönlendirilmemiş koşulda
sağ kulak avantajı %1,58 olarak elde edilmiştir (p>0,05). Dikotik cümle testinde;
yönlendirilmiş koşulda sağ kulak avantajı %17,37 (p<0,05); yönlendirilmemiş
koşulda %8,68 olarak elde edilmiştir (p>0,05).
Özel öğrenme güçlüğü olan çocukların sağlıklı çocuklara göre dikotik dinleme
becerilerinin zayıf olduğu ve bu sebeple skorlarının daha düşük olduğu yönünde
anlamlı fark elde edilmiştir. Aynı zamanda sağlıklı çocuklarda dikotik mobil tarama
testinde sayı, kelime, cümle testlerinin yönlendirilmiş ve yönlendirilmemiş
koşullarında sağ kulak avantajı elde edilmiştir. Özel öğrenme güçlüğü olan
çocuklarda sadece dikotik mobil tarama testinde yönlendirilmiş koşulda sağ kulak
avantajı elde edilirken diğer test ve koşullarda elde edilememiştir.