Abstract:
Kurumların, günümüz rekabet koşullarına ayak uydurabilmesi, karlılığını
arttırarak, daimi başarıya ulaşabilmesi için itibar yönetimi konusunda çalışmalar
yürütmesi zorunlu hale gelmiştir. Hangi sektörden olursa olsun, ürün-hizmet
sunan tüm kurumların, güçlü bir imaj ve itibara sahip olması öncelikli hedefidir.
Mevcut itibarın analizi ile başlayan yönetim süreci, iyi bir strateji ve düzenli
istikrar gerektirmektedir. Küresel pek çok alanda çeşitli araştırmalara konu olan
kurumsal itibar kavramı sürdürülebilir başarı için en önemli etken haline
gelmiştir.
Kurumlar, ismi, faaliyetleri ve çevresi ile kurduğu iletişim şekillerine göre
paydaşlar üzerinde olumlu ya da olumsuz bir imaj ve izlenim bırakırlar. Ve uzun
vadede bu izlenim ve imajın kurumsal itibarı oluşturduğu görülmektedir. İmaj ve
itibar mücadelesi zor kazanılan ancak çabuk kaybedilen bir savaş alanıdır. Yoğun
rekabet ve özellikle de kriz anlarında güçlü imaj ve itibar adeta can simidi gibi rol
üstlenir. Birçok sektör gibi rekabetin yoğun yaşandığı bir alan da havayolu
taşımacılığı sektörüdür. Bu alanda Türkiye'yi tüm dünyada temsil eden Türk
Hava Yolları, uzun yıllardır yürüttüğü faaliyetleri ile dünyaca bilinen bir marka
olmayı başarmıştır. Dünyanın pek çok bölgesine uçan THY'nın Türkiye'deki
marka değeri ve itibarı yapılan araştırmalarda üst basamaklarda çıksa da ülke
dışındaki imaj ve itibarı konusunda akademik anlamda çok nadir araştırmaya
rastlanılmıştır. Küresel bir marka olma hedefinde ilerleyen THY'nın özellikle dış
destinasyonlarda imaj ve itibar algısının ne olduğu bu tezin ana sorunsalını
oluşturmaktadır. Araştırma alanı olarak belirlenen ve THY için önemli
destinasyonlardan biri olan İngiltere'de bu kapsamda bir anket
çalışması gerçekleştirilmiştir.
v
Bu amaca uygun olarak kartopu örneklemeyle İngiltere’de yaşayan ve THY
kurumunu bilen, 175 kişilik bir katılımcı grubuna, yüz yüze ve çevrimiçi olarak
kurumsal imaj ve itibarı ölçmeye yönelik sorular içeren anket formu
uygulanmıştır.
Elde edilen bulgulara göre, katılımcılar nezdinde genel anlamda THY, güçlü
bir kurumsal itibar ve imaja sahiptir. Ancak itibarı oluşturan gelecek vizyonu,
liderlik ve kurumsal sosyal sorumluluk bileşenlerinin daha fazla geliştirilmesi
yönünde bir sonuç ortaya çıkmıştır