Abstract:
Marka, ürünlerde Ģirketleri ayırma ve hem marka sahibi hem de tüketiciler
için ekonomik değer oluĢturma taktiklerini ifade eden bir kavramdır.
Markalarında insanlar gibi bir kimliği, imajı, diğer markalar tarafından algılanma
Ģekli gibi özellikleri bulunmaktadır. Marka kimliği, marka stratejileri ile yaratılan
bir markaya dair çağrıĢımlar kümesidir. Günümüz insanı kendini gerçekleĢtirme
amacına ulaĢırken ikonik markalar yoluyla kimliklerini ve kiĢiliklerini sembolik
olarak tanımlama noktasına gelmiĢtir. Böylelikle tüketimin bir anlam yaratma
aracına dönüĢerek birey tarafından kimliğin sembolik inĢasında kullanılır hale
geldiğini söyleyebiliriz.
Yapılan çalıĢmalar fark yaratma ve konumlandırma aracı olarak markalara
kiĢilik kazandırmanın, markayı sembolik olarak güçlendirdiğini, tüketicilerin
karar süreçlerinde etkili olduğunu göstermektedir. Markalara kiĢilik kazandırma
sürecinde arketip kavramı önemlidir. Jung'un ortaya çıkardığı arketipleri, Mark
ve Pearson, marka kiĢiliği olarak yorumlamıĢ ve arketipler sayesinde marka
kiĢiliklerini hızlı bir Ģekilde algılayabileceğimiz düĢüncesinden hareketle marka
geliĢtirmede kullanılmak üzere on iki ana arketip belirlemiĢlerdir. Marka
unsurlarının uyumlu olarak birleĢik bir marka kimliği oluĢturduğunda,
tüketicilerin markayla daha kolay iliĢki kurup özdeĢleĢtikleri görülmüĢtür. Bu
nedenle marka özelliklerini ve kimliğini belirginleĢtiren, markaya kiĢilik
kazandıran, tüketiciyi harekete geçirme etkisine sahip kurumsal kimliğin önemli
unsurlarından biri olan kurum rengi ile marka kiĢiliğinin uyumu son derece
önemlidir. Bu bağlamda çalıĢmamızda tüketicilerin ikonik markaların kurum
renklerine karĢı beğeni düzeyleri, renklerin kiĢilik çağrıĢımları, markaların kiĢilik
çağrıĢımları, marka konumlandırma stratejilerinde biçimlendirilen marka
kiĢilikleri ve Mark ve Pearson‟un belirlediği arketipsel marka kiĢililikleri ile
uyumunun demografik değiĢkenler kapsamında incelenmesi amaçlanmıĢtır.
vi
ÇalıĢma kapsamında 18 yaĢ ve üstü 537 kiĢiye yönelik anket yapılmıĢ ve
elde edilen veriler SPSS programı ile değerlendirilerek amacına uygun olarak
analiz edilmiĢtir. Yapılan analizler sonucunda en sevilen rengin %64.1 ile beyaz
ardından %52.3 ile açık mavi olduğu görülmüĢtür. Kadınların en çok beğendikleri
renk beyaz, erkeklerin açık mavi olurken en az beğenilen renk ise her iki grupta
da açık pembedir. Siyah, kral; altın sarısı, soytarı; açık mavi, bakıcı; kardinal
kırmızısı, aĢık ve kral; yeĢil renk, kâĢif; turuncu renk, soytarı; beyaz renk, bakıcı;
sıcak kırmızı, aĢık; limon sarısı soytarı olarak gözlenmiĢtir. Renk çağrıĢımları
literatürle uyumludur. Altın sarısı rengi eğlenceli, sıcak kırmızı renk tutkulu,
yeĢil renk doğal, açık mavi renk sevecen, açık pembe renk sevecen, siyah renk
güçlü ve gizemli, mor renk yaratıcı ve sofistik, turuncu renk eğlenceli ve yaratıcı,
beyaz renk saf, limon sarısı renk eğlenceli, koyu mavi renk güvenilir, kırmızı
renk tutkulu, kardinal kırmızısı tutkulu ve güçlü olarak gözlenmiĢtir. Johnson‟s
Baby, Harley Davidson, Fiat, Lego, Nivea, Algida ve Adidas, Mark ve Paerson'un
belirlediği marka kiĢilik arketipleri ile uyumludur. Elde edilen veriler,
tüketicilerin marka kiĢilik algıları ile renk kiĢilik algılarının uyumlu olduğunu bu
bağlamda marka kiĢilik arketipleri ile kurum renklerinin kiĢilik arketiplerinin
uyumlu olmasının arketipsel marka kiĢiliği algısını güçlendirdiği sonucunu
göstermektedir.