Abstract:
Okula bağlılık, öğrencilerin kendilerini okula ait hissetmeleri, okulun amaç ve
görevlerini benimseyerek okul ile ilgili görev ve sorumluluklarını yerine getirme
isteği içerisinde olmasıdır. Öğrencilerin eğitim-öğretim faaliyetleri sürecinde okula
karşı geliştirdikleri tutum hem akademik hem de kişisel gelişimleri üzerinde önemli
etkiler oluşturmaktadır. Tutumlar, deneyimler ve öğrenme yoluyla şekillenip bilişsel
ve duyuşsal yanlarıyla davranış olarak kendini göstermektedir. Bireylerin sahip
oldukları sosyal destek kaynakları da tutumları üzerinde etkili olabilmektedir. Bu
araştırmada, meslek lisesi öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek düzeyleri ile
aldıkları mesleki eğitime yönelik tutumlarının okula bağlılıklarına etkisinin
incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın bağımsız değişkenleri, algılanan sosyal
destek ve mesleki eğitime yönelik tutum iken bağımlı değişkeni okula bağlılıktır.
Araştırmanın örneklemini, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Esenyurt
ilçesinde mesleki eğitim veren üç farklı resmî ortaöğretim kurumunda öğrenim gören
öğrencilerden tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle seçilen 14-17 yaş aralığında 691
gönüllü meslek lisesi öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılanların 353’ü
(%51,1) erkek, 338’i (%48,9) ise kız öğrencidir. İlişkisel tarama modelinin
kullanıldığı çalışmada veri toplama aracı olarak “Algılanan Sosyal Destek Ölçeği Revizyon”, “Mesleki Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Öğrencinin Okula
Bağlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Ayrıca katılımcılara ait demografik bilgiler,
araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu yardımıyla toplanmıştır.
Araştırmada bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenlere olan etkisinin belirlenmesi
amacıyla korelasyon analizi yapılmıştır. Korelasyon analizi sonucunda, algılanan
sosyal destek ile okula bağlılık pozitif yönde ilişkilidir. Mesleki eğitime yönelik
tutum ile okula bağlılık pozitif yönde ilişkilidir. Regresyon analizi sonucunda,
algılanan sosyal desteğin okula bağlılık üzerinde pozitif yönde anlamlı etkili ve
v
mesleki eğitime yönelik tutumun pozitif yönde anlamlı etkili olduğu belirlenmiştir.
Araştırmada öğrencilerin algıladıkları sosyal destek düzeyi ve aldıkları mesleki
eğitime yönelik tutum algıları arttıkça okula bağlılıklarının da arttığı saptanmıştır.
Araştırmanın sonuçları ilgili literatür doğrultusunda tartışılmış, mesleki eğitim alan
öğrencilerin okula bağlılıklarını geliştirmeye yönelik öneriler sunulmuştur