Abstract:
Redcliffe Bailey 1968 yılında Amerika Birleşik Devletleri, New Jersey eyaletinin Bridgeton
şehrinde dünyaya gelmiştir. Asıl eğitimini heykel üzerine alan Bailey, kendini sadece heykeltraş
olarak değil; aynı zamanda da ressam ve aktivist olarak da tanımlamaktadır. Amerikada yaşayan
ve Afrikadaki köklerinin mirasından etkilenen 51 yaşındaki sanatçı çalışmalarında soy ve ırk,
göç ve yolculuk, bireysel ve kolektif tarih gibi konuları ele almaktadır. Kendisinin deyimiyle
“konuşan materyaller” kullanmayı tercih eden Bailey, ailesinin eski fotoğrafları, taş plaklar,
piano tuşları ve şişe kapakları gibi geçmiş hissiyatı olan malzemeleri kullanmaktadır. Bailey
(2016) yaptığı sanatı şu cümle ile açıklamaktadır:
“Benim sanatım tarih ve tarihin gizemi ile ilgili. Bilim adamları, vaizler ve düzenbazlar da benim
ilham perim.”
Görsel 1. Redcliffe Bailey, Nommo, 2019,
Karışık Teknik ve Ses Yerleştirmesi(çelik metal strüktür, alçı büst, bulunmuş ahşap), 680 cm x 280 cm
16. İstanbul Bienali’nde ekolojik sorunların yanı sıra sömürgecilik gibi, insanın insana uyguladığı
psikolojik ya da fiziksel şiddet sorunlarını da ele alan eserler de bulunmaktadır. Bu eserlerden
biri ise Bailey’nin Nommo adlı, ahşap kaideler ve metal plaka üzerine yerleştirilmiş siyahi olduğu
Redcliffe Bailey - Nommo
Ceren Üstünel
Redcliffe Bailey 1968 yılında Amerika Birleşik Devletleri, New Jersey eyaletinin Bridgeton
şehrinde dünyaya gelmiştir. Asıl eğitimini heykel üzerine alan Bailey, kendini sadece
heykeltraş olarak değil; aynı zamanda da ressam ve aktivist olarak da tanımlamaktadır.
Amerikada yaşayan ve Afrikadaki köklerinin mirasından etkilenen 51 yaşındaki sanatçı
çalışmalarında soy ve ırk, göç ve yolculuk, bireysel ve kolektif tarih gibi konuları ele
almaktadır. Kendisinin deyimiyle “konuşan materyaller” kullanmayı tercih eden Bailey,
ailesinin eski fotoğrafları, taş plaklar, piano tuşları ve şişe kapakları gibi geçmiş hissiyatı olan
malzemeleri kullanmaktadır. Bailey (2016) yaptığı sanatı şu cümle ile açıklamaktadır:
“Benim sanatım tarih ve tarihin gizemi ile ilgili. Bilim adamları, vaizler ve düzenbazlar da
benim ilham perim.”
Görsel 1. Redcliffe Bailey, Nommo, 2019, Karışık Teknik ve Ses Yerleştirmesi(çelik metal
strüktür, alçı büst, bulunmuş ahşap), 680 cm x 280 cm
16. İstanbul Bienali’nde ekolojik sorunların yanı sıra sömürgecilik gibi, insanın insana
uyguladığı psikolojik ya da fiziksel şiddet sorunlarını da ele alan eserler de bulunmaktadır. Bu
eserlerden biri ise Bailey’nin Nommo adlı, ahşap kaideler ve metal plaka üzerine yerleştirilmiş
siyahi olduğu anlaşılan sekiz beyaz renkli insan büstünün bulunduğu tekne ve üç ses
yerleştirilmesinden oluşan eseridir. Bailey bu eserinde, nesiller boyunca yaşanmış travmaları
ve bu tarihçeleri anlama veya aşma yöntemlerini ele almaktadır. Bailey bu eserinde çelik metal
strüktür, alçı büst, bulunmuş ahşap ve ses yerleştirmesi kullanmış. Kullandığı ses
67
Ceren Üstünel
Aydın Sanat Yıl 6 Sayı 11 - Haziran 2020 (65-83)
anlaşılan sekiz beyaz renkli insan büstünün bulunduğu tekne ve üç ses yerleştirilmesinden
oluşan eseridir. Bailey bu eserinde, nesiller boyunca yaşanmış travmaları ve bu tarihçeleri
anlama veya aşma yöntemlerini ele almaktadır. Bailey bu eserinde çelik metal strüktür, alçı
büst, bulunmuş ahşap ve ses yerleştirmesi kullanmış. Kullandığı ses yerleştirmesinde üç
farklı ses bulunmaktadır. Bunlardan biri Afro-fütürist Sun Ra Arkestra’nın bir şarkısı, bir
diğeri sanatçının caz müzisyeni Tarus Mateen ile birlikte farklı sesleri birleştirdiği bir parça,
üçüncüsü ise Senegal’de tekne inşa eden işçilerin konuşmalarından ve sahile vuran okyanus
dalgalarının seslerinden oluşmaktadır. Büstlerin üzerinde bulunduğu ahşap tekne Avrupalıların
köleleştirdiği Afrikalıları batıya götürmek için bindikleri gemileri temsil etmektedir.
Bailey’nin “Konuşan materyaller” prensibi ile yaptığı diğer çalışması olan 2010 yılında ödül
aldığı, 2009 yapımı Windward Coast adlı eseridir. Eserin yapımında piyano tuşları, alçı büst
ve sim kullanmıştır. Nommo çalışmasında olduğu gibi eserde yine siyahi bir insan büstü
bulunmaktadır. Siyah renkli ve simli büstü kırık piyano tuşları arasında yer almaktadır. Siyahi
adam büstünü kullandığı bir diğer eseri ise 2019’da yapmış olduğu Double Consciousness adlı
çalışmasıdır. Karşılıklı iki siyahi adam büstünün bulunduğu çalışmasında Bailey alçı büste ek
olarak çelik kullanmıştır