Fen öğretimi üzerine geliştirilen yenilikçi öğretim yaklaşımları ile
konuların öğretiminin yanı sıra farklı becerilerin de öğretilmesi üzerine
odaklanılmaktadır. Özellikle 21. yüzyıl becerilerinin kazandırılmasına
yönelik STEM eğitimi ile ilgili çalışmalar dikkati çekmektedir. STEM
eğitiminin gerektirdiği disiplinler arası öğrenme ortamı, hayat
problemlerine dayalı öğrenme stratejilerini kullanabilen öğretmenler
aracılığı ile sağlanacaktır. Bu nedenle, geleceğin öğretmenleri olacak
öğretmen adaylarının STEM ile ilgili nasıl bir izlenime sahip olduğunun
ortaya çıkarılması, geleceği nasıl şekillendireceklerini de gözler önüne
* Bu çalışma ikinci yazarın yüksek lisans tezinden üretilmiş ve 2018/074 no’lu BAP
projesi ile desteklenmiştir. Tüm yazarlar çalışmaya eşit şekilde katkıda bulunmuşlardır.
1 Prof. Dr., Balıkesir Üniversitesi, Necatibey Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen
Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye,
[email protected],
ORCID: 0000-0002-4119-8477
2 Öğretmen, Özel Bilnet Okulları, Balıkesir,
[email protected],
ORCID: 0000-0002-4381-0586
3 Dr. Öğr. Üyesi, Balıkesir Üniversitesi, Necatibey Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen
Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye,
[email protected],
ORCID: 0000-0002-3472-4707
Makale geliş tarihi / received: 03.09.2021
Makale kabul tarihi / accepted: 24.09.2021
DOI: 10.17932/IAU.EFD.2015.013/efd_v07i2001
Bütünleştirilmiş STEM Etkinliklerinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının STEM Eğitimi
Tutumlarına Etkisi
224
serecektir. Bu çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılı içerisinde Marmara
bölgesindeki bir devlet üniversitesinin fen bilgisi öğretmenliği
programında okuyan üçüncü ve dördüncü sınıfındaki gönüllü 26 fen bilgisi
öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada STEM eğitimi
temelinde tasarlanan ve uygulanması yedi hafta süren etkinliklerin
öğretmen adaylarının STEM eğitimi ile ilgi tutumlarına etkisi
incelenmiştir. Çalışmada karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan
paralel desen kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının tutumlarında değişim
olup olmadığını belirleyebilmek amacı ile araştırmacılar tarafından
geliştirilen STEM eğitimi ile ilgili tutum ölçeği kullanılmış ve altı öğrenci
ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Tutum ölçeğinin
geliştirme aşamasına Türkiye’de sekiz eğitim fakültesinin üçüncü ve
dördüncü sınıf fen bilgisi öğretmenliği programında öğrenim gören 513
öğretmen adayı katılmıştır. Verilerin analizi sonucunda gerçekleştirilen
etkinliklerin öğretmen adaylarının STEM eğitimi ile ilgili tutumları
üzerinde anlamlı farklılık oluşturduğu ortaya çıkmıştır. Çalışma bulguları
doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur