Aile içi iletişimi inceleyen teorilerden birisi olan aile iletişim kalıplarının
neredeyse 50 yıllık bir tarihi bulunmasına rağmen ülkemizde bu konuda
çok az çalışma bulunmaktadır. Aile iletişim kalıplarının konuşma yönelimi ve uyum-yönelimi olmak üzere iki alt boyutu bulunmaktadır.
Bu çalışmanın amacı Kastamonu Üniversitesinde öğrenimlerine devam
etmekte olan okul öncesi öğretmen adaylarının aile iletişim kalıplarındaki
konuşma-yönelimleri ve uyum-yönelimlerini incelemektir. Bu doğrultuda
toplam 342 okul öncesi öğretmen adayından veriler toplanmıştır. Veri
toplama aracı olarak “Revize Aile İletişim Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde SPSS© kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre;
okul öncesi öğretmen adaylarının annelerinin öğrenim seviyesindeki
yükseliş aile iletişim kalıplarındaki konuşma-yönelimlerinde de yükselişe
fakat uyum-yönelimlerinde ise düşüşe neden olmaktadır. Babaları
okuryazar veya ilkokul mezunu olan okul öncesi öğretmen adayları
konuşma-yönelimi en düşük olan gruptur. Marmara ve Ege bölgelerinden
gelen okul öncesi öğretmen adayları konuşma-yönelimi en yüksek ve uyum yönelimi en düşük olan gruplardır. Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu
bölgesinden gelen okul öncesi öğretmen adayları ise konuşma-yönelimi
en düşük fakat uyum-yönelimi en yüksek olan gruplardır. Çekirdek ailede
yetişen adayların konuşma yönelimleri geniş ailede yetişen bireylerden
daha yüksektir. Ek olarak, doğum sırasına göre de adayların konuşma 1 Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu Meslek Yüksekokulu, Çocuk Gelişimi Programı, bgbilgi
[email protected] ORCID: 0000-0003-2303-7247
2
Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı,
[email protected], ORCID: 0000-0001-5338-8254
Makale geliş tarihi / received: 11.05.2020
Makale kabul tarihi / accepted: 24.11.2020
DOI: 10.17932/IAU.EFD.2015.013/efd_v07i003
Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Aile İletişim Kalıpları Yönelimlerinin Çeşitli Değişkenlere
Göre İncelenmesi
yönelimi ve uyum-yönelimleri arasında fark bulunmaktadır. Okul öncesi
öğretmen adaylarının konuşma-yönelimleri ve uyum-yönelimleri arasında
cinsiyet ve yetiştikleri yerleşim birimine göre farklılık görülmemiştir