Abstract:
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de farklı lise türlerinde öğrenim gören
12. sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulama hakkında görüşlerinin ortaya
çıkarılması ve öğrencilerin bilimsel sorgulama hakkındaki görüşlerinin
okul türlerine göre nasıl olduğunu belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda
İstanbul ilinde bulunan beş farklı lise türünde (Fen, Sosyal Bilimler, Anadolu,
İmam Hatip ve Meslek lisesi) öğrenim gören 12. sınıf öğrencilerinin
bilimsel sorgulama hakkındaki görüşleri araştırılmıştır. 2018-2019
eğitim ve öğretim yılında 300 öğrenciye Bilimsel Sorgulama Hakkında
Görüş Anketi (VASI) uygulanmıştır. Öğrencilerin bilimsel sorgulama
anlayışlarını daha kapsamlı ortaya çıkarmak amacıyla nitel araştırma
yöntemlerinden biri olan betimleyici tarama yaklaşımı kullanılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda liseden mezun olacak öğrencilerin bilimsel
sorgulama anlayışlarının çoğunlukla yetersiz olduğu görülmüştür. Okul
türleri arasında çok büyük farklılıkların olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır.
Sonuç olarak Türkiye’deki çeşitli niteliklere sahip olan bu lise türleri
fen eğitim programlarının mihenk taşı olan ‘bilimsel okuryazar bireyler
yetiştirme’ hedefinin en önemli bileşeni olan bilimsel sorgulama anlayışı
kazandırmada yetersiz kaldığı ortaya çıkmıştır.