Özet:
Türkiye’de, öğrencilerin en az bir yabancı dili öğrenebilmeleri için farklı politikalar ve
eğitim-öğretim modelleri uygulanmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı, Ortaöğretim Kurumları
Yönetmeliği ve 2012 yılında yürürlüğe giren yeni eğitim kanunu bağlamında, yabancı dil
eğitimini yeniden düzenlemiş ve Anadolu liselerinde Almancanın ikinci yabancı dil olarak
okutulmasını zorunlu tutmuştur. Bu çalışmanın amacı, İstanbul ilinde iki Anadolu lisesinde
eğitim ve öğretimine devam eden öğrencilerin ikinci yabancı dil olarak Almanca
öğrenmelerinde motivasyon düzeylerini etkileyen faktörleri incelenmektir. Çalışmaya 9., 10.,
11. ve 12. sınıflarda okuyan toplam 121 kız ve erkek öğrenci dâhil edilmiştir. Öğrencilere,
Almanca öğrenirken beklenti düzeyi, dışsal ve içsel motivasyon ve kendilerini nasıl
gördüklerini gibi faktörler açısından değerlendirmek amacıyla “Motivation Level of Students
Learning German as a Second Foreign Language” başlıklı bir anket uygulaması yapılmıştır.
Bulgular istatistiksel olarak analiz edilmiştir (p<0.05). Sonuç olarak, içsel ve dışsal
motivasyon faktörlerinden sınıf düzeyi ile ebeveynlerin eğitim durumlarının Anadolu
liselerinden ikinci yabancı dil olarak Almanca öğrenmede öğrencilerin motivasyonlarını
belirlediği anlaşılmıştır