Özet:
Bu çalışmanın amacı; üstün yetenekli öğrenciler ile velilerinin epistemolojik inanç
profillerinin belirlenmesi ve karşılaştırılmasıdır. Bu amaçla çalışmada deneysel olmayan nicel
araştırma yöntemlerinden karşılaştırmalı araştırma deseni benimsenmiştir. Çalışmaya Bursa ili
sınırları içerisinde yer alan bir Bilim ve Sanat Merkezi’nde (BİLSEM) öğrenim gören üstün
yetenekli öğrenciler (n = 25) ve bu öğrencilerin velileri (n = 25) katılım sağlamaktadır.
Çalışmada katılımcıların epistemolojik inançları alan-bağımsız bir senaryo (vignette) ile
ölçülmeye çalışılmış ve gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış mülakatlar yoluyla elde edilen
verilere yönelik katılımcıların teyidi sağlanmıştır. Çalışmada elde edilen veriler betimsel
analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Değerlendirmeciler arası uyuma ilişkin güvenirlik değeri
%96 olarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, hem üstün yetenekli öğrenciler hem de
velileri için örneklemin genelinde kesinlikçi (absolutist) epistemolojik inanç profilinin hâkim
olduğu ve üstün yetenekli öğrencilerin epistemolojik inanç profillerinin velilerinin
epistemolojik inanç profilleriyle benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir. Bu bağlamda, üstün
yetenekli fen eğitimi literatüründe öğrenci ve velilerin epistemolojik inançlarını odağa alan
çalışmaların artırılması önerilmektedir.