Abstract:
Yapılan bu çalışmada meslek liselerinde çalışmakta olan öğretmenlerde,
iş yaşamının verimi ve etkinliğinde etkileri olduğu kabul gören
tükenmişlik ve mesleki doyum arasındaki ilişki düzeyinin saptanarak
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ili Ataşehir
ilçesi, örneklemini ise Ataşehir ilçesi meslek liselerinde görev yapan
175 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya ilişkin veriler, katılımcılara
yönelik demografik bilgiler içeren kişisel bilgi formu, iş doyum düzeyi
Mesleki Doyum Ölçeğinden (MDO), tükenmişlik düzeyi ise Maslach
Tükenmişlik Ölçeğinden (MTÖ)yararlanılarak elde edilmiştir. Anketler
basit tesadüfi örnekleme yönteminden yararlanılarak elde edilmiştir.
Elde edilen veriler SPSS 23 programı aracılığıyla analiz edilmiş ve
değerlendirilmiştir. Öğretmenlere yönelik mesleki doyum ve duygusal
tükenmişlik, duyarsızlaşma ve kişisel başarı eksikliği arasında (korelasyon
katsayıları sırayla r=-0,65; r=-0,43; r= -0,26; p<0,05) anlamlı ilişki
bulunmuştur. Yapılan araştırma çerçevesinde; mesleki doyumun dolaylı
birçok dış etkenden etkilendiği göz önüne alınırsa, elde edilen bulgular
doğrultusunda duygusal tükenme ve kişisel başarı eksikliği alt boyutlarının
bu kavramın %45’lik kısmını açıkladığı tespit edilmiştir. Açıklanamayan
diğer kısımların ise çalışma kapsamında değerlendirilmeyen diğer
unsurlardan kaynaklanabileceğini söylemek mümkündür. Çalışmanın
yapıldığı eğitim dönemi (2016-2017 Eğitim öğretim yılı son iki ayı), sorulara
cevap verirken kendiliğinden gelişen savunma ve veya kendini başarılı ve
verimli gösterme arzu ve isteği, dönemlik ekonomik veya sosyal sorunlar
gibi etmenler çalışmada değerlendirilemeyen unsurlar olarak ele alınabilir