Abstract:
Türkiye özel eğitim gereksinimi olan bireylerden bir grup olan üstün/
özel yetenekli öğrencilerin eğitimleri konusunda dünyada bu alandaki
gelişmeleri geriden takip etmektedir. Bundan 20-30 sene önceki
uygulamalardan biri olan destek eğitim odaları ülkemizde ancak 2015
yılında MEB’in çalışmalarıyla yasal zemine kavuşmuştur. Halbuki
dünyada üstün özel yeteneklilerin eğitimindeki trend sınıf içi kaynaştırma
ya da farklılkaştırılmış öğretime doğru gitmektedir. Ülkemizde yeni
olan bu uygulamaya geçişte bir takım problemlerde yaşanmaktadır.
Bu problemlerin neler olduğu, uygulamadaki eğitimcilerin görüşleri
dikkate alınarak düzenlemelere gidilmesi oldukça önemlidir. Bu çalışma,
Türkiye’de üstün yetenekliler için destek eğitim odası uygulamaları
hakkında bir derleme çalışmasıdır.
Yapılan araştırmalarda destek eğitim odası eğitimi almış ve bu odalarda
çalışan sınıf öğretmenlerinin büyük çoğunluğu verilen hizmet içi eğitimin
yetersiz olduğunu belirtmiş, bu eğitimlerin öğretmenlerin üstün/özel
yetenekli öğrencilerin eğitimlerine yönelik farklılaştırılmış öğretim tasarımı
hazırlayabilme yeterliliklerini yetiştirecek şekilde olmasını beklediklerini
ifade etmişlerdir. Ayrıca fiziki ortamın iyileştirilmesi gerektiği, öğrencilerin
potansiyellerini arttırabilmeleri ve becerilerini ortaya koyabilmeleri
için gerekli donanım ve eğitim materyallerinin teknolojik gelişmelere
uygun karşılandığı bir destek eğitimi odası beklentisi içerisinde oldukları
araştırmalarda ortaya çıktığı görülmektedir. Destek eğitim odalarının
Türkiye’de Özel/Üstün Yetenekli Öğrenciler İçin Destek Eğitim Odası Uygulaması: Sorunlar ve
Öneriler
84
etkili ve verimli çalışması için araştırmaların artırılması ve sonuçlarının
uygulamaya sokulması tavsiye edilebilir