DSpace@İHÜ

Okul Öncesi Eğitimin Gerekliliği

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author TAŞÇI, Nur
dc.date.accessioned 2023-08-18T07:20:06Z
dc.date.available 2023-08-18T07:20:06Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/10009
dc.description.abstract Okul öncesi eğitim 0-6 yaşındaki çocukların her türlü gelişimine olanak sağlamak ve kişilik oluşumunun temelini inşa etmek amacıyla sistemli ve planlı yapılan eğitimdir. Bu eğitimde aile ve eğitimciler etkin bir şekilde rol almaktadır. Okul öncesi eğitim ilköğretime zemin hazırlayan ve öğrencilerin sonraki hayatını da etkileyen ve destekleyen bir süreçtir. Kritik dönem olan 0-6 yaş aralığında öğrencilere kazandırılmak istenen tüm becerileri geliştirmeye olanak sağlamalıdır. Okul öncesi eğitim bireyin yaşamının bütün evresinde etkili olduğundan çocukların zorunlu eğitim olarak bütün okullarda eğitimin parçası olarak hissedilmelidir. Araştırmadaki çalışma Yozgat’ın Akdağmadeni ilçesinde tesadüfen seçilen 110 öğretmene önceden başka bir tezde kullanılmış olan 37 maddelik beşli likert tipi anket yapılmıştır. Araştırmada okul öncesi eğitimdeki sorunların tespit edilerek mümkün mertebede bu sorunlara çözümler üretebilmek hedeflenmiştir. Bu noktada çalışmanın, okul öncesi eğitimde çözümler noktasında yeni fikirler vererek alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmanın amacı; ilköğretime hazırlık aşamasında yapılan çalışmaların yeterliliği hakkındaki öğretmen görüşleri, öğrencilerin okuma yazma becerisini kazanmasına etkisi, bilişsel ve psiko motor becerilerinin kazanılmasına ilişkin öğretmen görüşlerini ortaya koymaktır. Ayrıca okul öncesi eğitimde yapılan çalışmaların hayata yönelik işlevselliğine dair öğretmenlerin izlenimlerini belirlemektir. Bireylerin karakterleri, alışkanlıkları ve değer yargılarının çocukluk yıllarında kazanıldığı bilinen bir gerçektir. Bu nedenle çocukların gelişiminde ve geleceğinde önemli yer tutan okul öncesi eğitimin gerekliliğini vurgulamak ve bu konuya gerekli özenin verilmesi için özellikle bu konu seçilmiştir. Günümüzde hala birçok köy okulunda okul öncesi eğitimin yer almaması da bu konunun seçimindeki bir diğer etkendir. 1 İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü 2 İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Okul Öncesi Eğitimin Gerekliliği 282 Yapılan anket sonuçlarındaki açık uçlu sorulara verilen cevaplardan yola çıkarak bazı önerilerde bulunulmuştur. Ankete verilen cevaplara göre öğretmenler; okul öncesi eğitimin çocukların bilişsel, psikomotor becerileri ve duyuşsal alanlarını geliştirdiğini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin bu görüşlerinden yola çıkılarak okul öncesi eğitim tüm köy okulları da dâhil olmak üzere öğrenci sayısına bakılmaksızın zorunlu eğitim olarak sistemimizde yer alması gerektiğini söylemek mümkün gözükmektedir. Ayrıca bu alanlar yalnızca öğrenim hayatını değil öğrencilerin gelecekteki hayatlarını da etkileyecek olması araştırmanın gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bu noktada eğitim verilecek ortamların öğrencilere yaşam zenginliği katacak şekilde düzenlenmesi atılacak ilk adımlardan birisidir. Sınıflara; öğrencilere yaşantı sağlayacak materyaller sağlanmalıdır. Böylelikle öğrenciler yaparak yaşayarak öğrenme imkânı bulacaklardır. Ancak bu eğitim sürecine veliler de dâhil edilerek öğretmen aile iş birliği sağlanmasına dikkat edilmelidir. Çünkü davranış değişikliği uzun zaman isteyen bir süreçtir ve bu sürece yalnızca okul değil aile ortamı da dâhil olmalıdır. Okullarda kazandırılan istendik davranışlar okul dışında da pekiştirilmelidir ve bu süreçte en aktif rol alacak kişiler çocuğun en yakını olan ailelerdir. Okul ortamı çocukların sosyalleşmesine olanak sağlayacak şekilde düzenlenmelidir. Okul öncesi eğitim ilköğretime hazırlık teşkil edeceğinden bu eğitim düzeyinde öğrencilere daha çok psiko motor becerileri geliştirici etkinliklere yer verilmelidir. Öğretmenler bu dönem çocuklarına basit ritmik saymalar, çizgi alıştırmaları ve dramalar yaptırılabileceği görüşündedirler. Özellikle görsel okuma ve anlatma etkinliklerine yer verilerek ifade becerilerini geliştirici çalışmalara daha çok ağırlık verilmelidir. Ayrıca bu yaş çocuklarının somut işlemler döneminde olduğu da dikkate alındığında bu tür etkinliklerin oldukça faydalı olduğu yapılan anketlerde öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Sonuç olarak öğretmenlerin anketlere verdiği cevaplar; okul öncesi eğitimin tüm okullarda zorunlu olmasının büyük fayda sağlayacağını ifade etmektedir. Okul öncesi eğitim öğrencilerin yalnızca okul hayatını değil tüm hayatını etkileyeceğinden bu konu üzerinde önemle durulmalıdır tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES tr_TR
dc.title Okul Öncesi Eğitimin Gerekliliği tr_TR
dc.type Article tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster