Abstract:
Gayet masumane başlamış olan hizmet içi eğitim faaliyetleri gelenek ile
gelecek arasına sıkışmış bulunmaktadır. İnsan faktörü hesaba katılmadan
tasarlanan her proje, sahaya inmeden masa başında verilen her hüküm,
muhatapları ciddiye almayan her söylem akim kalmaya mahkumdur.
Yalın olarak tartışılmak istenilen, hedef kitlenin, eğitim durumu,
öncelikleri, eğitilebilirlikleri, teknolojik gelişmelere duyarlılıkları gibi
parametreler göz önüne alınıp sahaya inerek hedef kitleye değip, elde
edilen verileri bilimsel değerlendirmeler ışığında taraflara ve okuyucuya
sunmaktır.
Araştırmanın Amacı
Eğitim Öğretim sürecinde görev alan yönetici, öğretmen ve diğer
görevlilerin hizmet öncesinde yeterli donanıma ulaşmaması işindeki
başarısını etkiler. Mesleğe yeni başlayan bir öğretmenin ve idarecinin
eksikliklerini gidermeleri tecrübeli olanların da bu süreçteki gelişmeleri,
değişmeleri ve yenilikleri meslekte yükselebilmeleri için hizmet içi
eğitime ihtiyaç duyarlar (Taymaz, 1997). Amacımız öğretmenlerin hizmet
içi eğitime ve hizmet içi eğitimden geçirilmelerini gerekli kılan etmenlere
ilişkin görüşlerini belirlemektir.
Araştırmanın Önemi
Bilim, teknoloji ve sanayideki hızlı değişme ve gelişmelerin, eğitim
amaçlarını, tekniklerini ve öğretmenin geleneksel rollerini değiştirdiği
düşünülerek öğretmenlerin her zaman eğitim almaları gerekmektedir.
Öğretmenlerin kendilerini yenilemeleri ancak hizmet içi eğitim almaları
ile sağlanabilir.
1
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
2
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Türkiye Milli Eğitim Sistemindeki Değişmeler Işığında Hizmet İçi Eğitim
50
Bilim ve teknolojideki değişmelerin her geçen gün artarak devam edeceği
aşikardır. Bu sebeple hizmet öncesi eğitimin tamamlanması hizmete
başlandığında eğitim alınmayacağı anlamına gelmemektedir. Aksine bu
eğitimlerin hizmet esnasında da devam etmesi önem arz etmektedir (Fidan,
1977, s. 29).
Araştırmanın Problemi
Bu araştırmanın problem cümlesi, Türkiye Milli Eğitim sistemindeki
değişmeler ışığında hizmet içi eğitime dair öğretmenlerin görüşleri
nelerdir?
Sayıltılar
1. Araştırmada öğretmenlerin verdikleri cevaplar onların gerçek
düşüncelerini yansıtmaktadır.
2. Araştırmada elde edilen verileri test etmek için alınan istatistiki
teknikler bu araştırmaya uygun olarak seçilmiştir.
Sınırlılıklar
1. Bu araştırma 2013/2014 Eğitim-Öğretim Yılı ile sınırlıdır.
2. Bu araştırma İstanbul ili Bakırköy ve Güngören ilçelerindeki okullarda
görev yapan ilkokul ve ortaokul öğretmenleri ile sınırlıdır.
Tanımlar
Eğitim; bireyin yaşantısını kasıtlı olarak etkileme yolu ile istenilen davranış
değişikliğini gerçekleştirme sürecidir (Demirel, 2004, s. 6).
Hizmet içi eğitim; kamu görevlisinin işe alışmasını sağlamak verimliliğini
arttırmak ve ileride alacağı görev ve sorumlulukları için eğiterek kurumun
içinde ya da dışında, iş başında veya iş dışında gerçekleştirilen eğitim
etkinlikleridir (Tutum, 1979, s. 120-121).
Öğretim; Güngördü (2003), “Öğrenmenin oluşabilmesi ve bireyde istendik
davranışların gelişmesi için uygulanan faaliyetlerin tümü” şeklinde
tanımlamıştır.
Murat ASLAN, Doç. Dr. Mualla Gülnaz KAVUNCU
Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı - 2017 (49-51) 51
Yöntem
Araştırma Modeli
Bu araştırma öğretmenlerin görüşlerini, uygulanan bir ölçme aracından elde
edilen bilgilere dayalı olarak saptamaya çalıştığından tarama niteliğinde bir
çalışmadır.
Örneklem
Bu araştırmaya 2013/2014 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Bakırköy
ve Güngören ilçelerindeki ilk ve ortaokullarda görev yapan 170 öğretmen
katılmıştır.
Sonuç
İlkokul ve ortaokullarda çalışan öğretmenlerin çoğunluğu; hizmet içi eğitimin
çağımızın bir gereği olduğunu, bilimsel ve teknolojik gelişmelerin takibi için
hizmet içi eğitim almalarının gerektiğini, hizmet içi eğitim ile meslektaşları ile
tanışma ortamının sağlandığını, hizmet içi eğitim planlanırken öğretmenlerin
görüşlerinin alınmadığını, yöneticilerin katıldığı seminerlere zorunlu
olarak katıldıklarını, seminerlere katılım kriterlerinin objektif olmadığını,
görevlilerin katılımcılara saygılı davrandığını, seminer görevlilerinin yeterli
miktarda uygulama yapmadıklarını, hizmet içi eğitim yapılan yerlerin fiziki
şartlarının iyileştirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler
hizmet içi eğitimin Haziran ve Eylül dönemlerinde verilmesini ve eğitimin
internet veya mesleki konferans şeklinde verilmesini talep etmektedir.