Abstract:
Teknolojideki hızlı gelişmeler özellikle iletişim alanında büyük
değişikliklere neden olmuştur. Türkiye’de internet kullanımının çok
hızlı artması, internetin etkin, güvenli ve doğru kullanımı konusundaki
çalışmaların da aynı hızla yapılmasını zorunlu kılmaktadır. İnternetin en
yaygın kullanım alanı olarak ortaya çıkan internet tabanlı oyunlar ve sosyal
paylaşım sitelerini kullanan çocuklarımızın ve gençlerimizin her geçen
gün artış göstermesi ve sunulan eğlence unsurlarının televizyonun aksine
etkileşim ve iletişim boyutu taşıması aile içi ve dışı ilişkileri derinden
etkilemeye aday görünmektedir.
Bilgisayar ve internet faydalı bir iletişim kaynağı olmakla beraber gelişme
çağındaki çocuklar için doğru kullanılmaması sonucunda dil gelişimlerinin
gerilemesine, sosyal ilişkilerinin zayıflamasına, hareketsiz kalınması
nedeniyle hem birtakım sağlık sorunlarına hem de enerji boşalımını
engellediği için şiddete yönelime yol açabilmektedir (Şen ve Demirkan,
2013). Özetle, ergenler interneti derslerine yardımcı olmaya ve entelektüel
birikimlerini artırmaya yönelik kullanmak isteseler de, bu tür kaynaklara
nereden ulaşacaklarını bilemedikleri için daha çok oyun, sohbet ve eğlence
amaçlı kullanıma yönelmektedirler.
Sosyal destek bireyin çevresinden gördüğü ilgi, sevgi, takdir ve güvenin
yanı sıra, bilgi edinme ve maddi destek gibi sosyal, psikolojik ve ekonomik
nitelikli yardım olarak da tanımlanabilir. Yapılan araştırmalar, bireyin
yaşadığı birçok problemin kaynağında sosyal destekten mahrum kalmasının
olduğu ve bireyin sıkıntılı dönemlerinde yaşadığı olayların üstesinden
1
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
2
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumları Öğrencilerinin İnternet Kullanım Alışkanlıkları ile
Algıladıkları Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
6
gelebilmesinde sosyal desteğin çok önemli olduğunu ortaya koymaktadır
(Budak, 1999). Ergenlerin kendilerini yalnız ve anlaşılmaz hissettikleri,
bir yandan da kendi içlerinde meydana gelen ani değişimlere ayak
uydurmaya çalıştıkları düşünüldüğünde, ailelerinden, yakın çevrelerinden,
öğretmenlerinden daha fazla anlayış, sabır ve destek beklemeleri daha
kolay anlaşılabilmektedir.
Sosyal destek aramak için kullanılan internet, aynı zamanda bireylerin
zarar görmesine de neden olabilmektedir. Teknoloji ve internetten
gelebilecek zararlardan korunma bireyin aldığı sosyal desteğin ne kadar
yüksek olduğuyla alakalıdır. Birey çevresinden ne kadar çok sosyal destek
alırsa ait olma, sevgi, arkadaşlık ve yakınlık gibi ihtiyaçlarını karşılamış
olacaktır. Eroğlu ve Peker (2011) algılanan sosyal destek arttıkça bireyin
internetten zarar görme riskinin azalacağını, zarar görse bile üstesinden
daha kolay gelebileceğini söyleyerek sosyal desteğin bu konudaki önemini
vurgulamıştır.
Bu araştırmanın amacı; mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında eğitim
gören öğrencilerin internet kullanım alışkanlıkları ile algıladıkları aile,
arkadaş ve diğer sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Çalışmada öğrencilerin cinsiyet, sınıf, yaş, ailesinin ekonomik durumu
gibi demografik özelliklerine bağlı olarak internet kullanım alışkanlıkları
ile algıladıkları sosyal destek düzeyinin ne şekilde değiştiği ve algıladıkları
sosyal destek düzeyine göre internet kullanım alışkanlıklarının ne şekilde
farklılaştığı araştırılmıştır. Elde edilen bulgular çerçevesinde öğrencilerin
internetten gelebilecek tehlikeler karşısında mağduriyetlerinin en aza
indirebilmesi için çözüm önerileri sunulmuştur.
Araştırmada öğrencilerinin internet kullanım alışkanlıklarını belirlemek
amacıyla Lopez-Fernandez, Freixa-Blanxart ve Honrubia-Serrano (2013)
tarafından geliştirilen ve Ekinci (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan
“İnternet Kullanım Ölçeği” uygulanmıştır. 30 maddeden oluşan ölçek,
ergenlerin problemli internet kullanım düzeylerini ölçen “Tamamen
Katılmıyorum” (1) ile “Tamamen Katılıyorum” (5) arasında değişen
5 dereceli likert tipi bir ölçektir. Ölçeğin tamamından elde edilebilecek
puanlar 30 ile 150 arasındadır. Elde edilen puanın yüksek olması, problemli
internet kullanımının varlığını göstermektedir.
Hakan AK, Doç. Dr. Birsen GÜZEL
Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı - 2017 (5-9) 7
Öğrencilerin algıladıkları sosyal destek düzeyini belirlemek amacıyla
Zimet, Gregory ve diğerleri (1988) tarafından geliştirilen ve Eker, Arkar
ve Yaldız (2001) tarafından Türkçeye uyarlanan “Çok Boyutlu Algılanan
Sosyal Destek Ölçeği” uygulanmıştır. Ölçek 12 maddeden oluşan bireyin
sosyal desteği ile ilgili kaynağın yeterliliğini ölçen “Kesinlikle Hayır” (1)
ile “Kesinlikle Evet” (7) arasında değişen 7 dereceli (1-7 puan) likert tipi
bir ölçektir. Ölçeğin aile, arkadaş ve özel bir insan desteğini belirlemek
üzere dörder maddeden oluşan üç alt ölçeği bulunmaktadır. Ölçeğin
tamamından elde edilebilecek puanlar 12 ile 84 arasındadır. Alt ölçeklerden
alınabilecek puanlar ise 4-28 arasında değişmektedir. Elde edilen puanın
yüksek olması, algılanan sosyal desteğin yüksek olduğunu göstermektedir.
Bu araştırma, betimsel ve ilişkisel yöntemle yapılmış bir alan taraması
niteliğindedir. Çalışmanın örneklemini İstanbul ili ilçelerinden Tuzla,
Pendik, Maltepe’deki mesleki ve teknik eğitim kurumlarında okuyan
456 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin demografik
özelliklerini (cinsiyet, sınıf, yaş, yaşamının büyük bir bölümünü geçirdiği
yer, ailenin ekonomik düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi,
akademik başarı, bilgisayar sahipliği, internet sahipliği, internetle tanışma
zamanı, günlük internette geçirilen süre, sosyal ağlarla tanışma zamanı,
günlük sosyal ağlarda geçirilen süre, sosyal ağları ne kadar güvenli
bulduğu, internet tabanlı oyunlarla (İTO) tanışma zamanı, günlük internet
tabanlı oyunlarda geçirilen süre) belirlemek için ise araştırmacı tarafından
hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
veriler SPSS 15 paket programı ile çözümlenmiştir. Veri çözümlemesinde;
iki ayrı grubun ortalamalarını karşılaştırmak için “bağımsız örneklem
t testi”, ikiden fazla grubun ortalamalarını karşılaştırmak için “Oneway
Anova”, varyans analizi sonucunda gruplar arasında ortaya çıkan anlamlı
farklılıkların, hangi gruplar arasından kaynaklandığını belirlemek amacıyla
da çoklu karşılaştırmalarda kullanılan “Tukey HSD testi” ve “LSD testi”
kullanılmıştır. Varyansların homojen olmadığı durumlarda ise; iki ayrı
grubun ortalamalarını karşılaştırmak için “Mann Whitney U testi”, ikiden
fazla grubun ortalamalarını karşılaştırmak için ise “Kruskal-Wallis H
testi” kullanılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin internet kullanım alışkanlıkları
ile algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek
amacıyla “Pearson Korelasyon Katsayısı” kullanılmıştır.
Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumları Öğrencilerinin İnternet Kullanım Alışkanlıkları ile
Algıladıkları Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
8
Araştırma sonuçlarına göre araştırmaya katılan 456 öğrencinin İnternet
Kullanım Ölçeği (İKÖ)’nden almış oldukları puanları 31 ile 145 arasında
olup ortalama puan 85,1842’dir. İKÖ’nün eşik değeri (31+145)/2=88’dir.
Bu değerin altına düştükçe internet kullanma düzeyi düşer, üstüne çıktıkça
da internet kullanma düzeyi artar. Benzer şekilde, öğrencilerin Çok Boyutlu
Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBASDÖ)’nden almış oldukları toplam
sosyal destek puanları 12 ile 84 arasında olup ortalama puan 58,9561’dir.
ÇBASDÖ’nin toplam sosyal destek eşik değeri (12+84)/2=48’dir. Bu
değerin altına düştükçe toplam algılanan sosyal destek azalır, üstüne
çıktıkça da toplam algılanan sosyal destek artar. Aile alt boyutundan
aldıkları sosyal destek puanları 4 ile 28 arasında olup ortalama puan
20,9627’dir. Arkadaş alt boyutundan aldıkları sosyal destek puanları 4
ile 28 arasında olup ortalama puan 20,2171’dir. Özel kişi alt boyutundan
aldıkları sosyal destek puanları 4 ile 28 arasında olup ortalama puan
17,7763’dir. ÇBASDÖ’nin alt boyutlarının (aile, arkadaş, özel kişi) eşik
değeri (4+28)/2=16’dır. Bu değerin altına düştükçe aileden, arkadaştan
ve özel kişiden algılanan sosyal destek azalır, üstüne çıktıkça da aileden,
arkadaştan ve özel kişiden algılanan sosyal destek artar.
Araştırmada, mesleki ve teknik eğitim kurumları öğrencilerinin internet
kullanım alışkanlıkları ile algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki
incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde, mesleki
ve teknik eğitim kurumları öğrencilerinin internet kullanım alışkanlıkları
ile aileden algıladıkları sosyal destek puanları arasında anlamlı düzeyde
negatif yönde ilişki olduğu bulunurken, internet kullanım alışkanlıkları ile
algıladıkları sosyal destek toplam ve alt boyut (arkadaş, özel kişi) puanları
arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.