Abstract:
Çalışmada gerçek ortam gürültüleri (alışveriş merkezi, sınıf ve lunapark) ve
dört kelimeli spektral dengeli cümleler kullanılarak geliştirilen mobil uygulama ile
ileri derecede sensörinöral işitme kayıplı 8-12 yaş aralığındaki bireylerin, 80 dB, 60
dB ve 40 dB gürültü şiddet seviyelerinde 4 kelimeden 3’ ünü bildiği SGO eşikleri ve
bu eşikte gürültüde konuşmayı anlama puanları değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Çalışmaya 8-12 yaş arasında ileri derecede sensörinöral işitme kayıplı 20 çocuk
(bilateral işitme cihazlı) ve işitmesi normal 20 çocuk olmak üzere toplam 40 çocuk
dahil edilmiştir. 3 odyolog, 2 sınıf öğretmeni ve 1 dil konuşma terapisti ile 8-12 yaş
çocukların günlük yaşamda sık kullandıkları 4 kelimeli 200 cümle listelenmiştir.
Cümlelerin ve gürültülerin spektral ve koherans analizleri MATLAB2018a
programında yapılmıştır. Dengeli bulunan 60 cümle, gürültü bankasından alınan
gerçek ortam gürültüleri (alışveriş merkezi, lunapark ve sınıf) ile -10 dB, -5 dB, 0
dB, 5 dB ve 10 dB SGO’larında birleştirilip mobil uygulamaya yüklenmiştir. Gerçek
gürültülerde cümle testi mobil uygulama ile normal işiten ve işitme kayıplı
çocuklarda etkinliğinin değerlendirilip karşılaştırılması yapılmıştır. Normal işiten
katılımcıların AVM, lunapark ve sınıf ortamlarında gürültüde anlama puanlarının
işitme kaybı olan katılımcılara göre daha yüksek olduğu görülmektedir (p<0.05).
İşitme kaybı olan katılımcıların AVM, lunapark ve sınıf ortamlarında SGO skorları
normal işiten katılımcılara göre daha yüksek olduğu görülmektedir (p<0.05). Normal
işiten katılımcıların 80 dB, 60 dB ve 40 dB şiddetlerinde gürültüde anlama
puanlarının işitme kaybı olan katılımcılara göre daha yüksek olduğu görülmektedir
(p<0.05). İşitme kaybı olan katılımcıların 80 dB, 60 dB ve 40 dB şiddetlerinde SGO
skorları normal işiten katılımcılara göre daha yüksek olduğu görülmektedir (p<0.05)