Abstract:
Bu araştırmanın amacı resmî ve özel okul yöneticilerinin bilgi yönetimi algılarını
belirlemektir. Araştırma, nicel araştırma türünde betimsel tarama modeline uygun
olarak nicel veri toplama ve analiz süreçlerinin gerçekleştirildiği bir araştırmadır.
2020-2021 Eğitim-Öğretim Yılında T.C MEB’e bağlı, İstanbul İli, Küçükçekmece
İlçesindeki resmî ve özel okullarda görev yapan okul yöneticileri araştırmanın evrenini
oluşturmaktadır. Çınar tarafından gerçekleştirilen “Eğitim Yöneticilerinin Bilgi
Yönetimindeki Yeterlikleri (Malatya İli Örneği)” doktora çalışması için geliştirilen
“Bilgi Yönetimi Ölçeği” nin okul müdürlerine yönelik formundan (Çınar, 2002: 137)
izin alınmak suretiyle yararlanılarak “Okul Yöneticilerinin Bilgi Yönetim Süreçlerine
Yönelik Algılarını Belirleme Ölçeği” isimli yeni bir ölçek geliştirilmiştir. E-anket
formu biçiminde, okul yöneticilerinin e-posta adreslerine gönderilerek, evreni temsil
eden 222 resmî ve 91 özel okul yöneticisine uygulanmıştır. Veriler SPSS 22 ve AMOS
24 yazılımıyla gerekli istatistiksel hesaplama ve işlemler yapılarak analiz edilmiştir.
Resmî ve özel okul yöneticilerinin bilgi yönetimini algılama puanlarının “üst düzeyde”
olduğu, özel okulda görev yapmanın okul yöneticilerinin bilginin üretilmesi,
kullanılması, paylaşılması, saklanması alt boyut puanları üzerinde etkili olduğu
belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin cinsiyeti ve en son mezun oldukları
yükseköğrenim türleri bilgi yönetimini algılama puanlarında farklılık
oluşturmamaktadır. Buna karşılık yaş düzeyleri, mezun oldukları fakülte ve
öğretmenlik branşları ile yöneticilikteki toplam görev sürelerinin ise bilgi yönetimine
yönelik algı puanlarında anlamlı bir farklılık oluşturduğu bulunmuştur. Yöneticilerin
görev aldıkları eğitim kurumunun okul türü ise sadece resmî okullarda görevli
yöneticilerde farklılık yaratmaktadır. Yöneticilerin görev aldıkları okulların yasal
statüsü bilgi yönetimini algılama puanlarında özel okullar lehinde ve düşük düzeyde
vii
anlamlı bir farklılık oluşturmaktadır.
Bilgi ve bilgi yönetiminin önemi, bilginin üretilmesi, kullanılması, paylaşılması ve
saklanması ile okullarda bilgi yönetiminin uygulama esaslarına yönelik bir yönetmelik
hazırlanarak bu konuda birtakım standartlar belirlenmelidir. Öğretmen ve eğitim
yöneticisi yetiştiren programlara bilgi yönetimine yönelik bir haftalık uygulamalı
eğitim programları hazırlanıp eklenmelidir. Okul yönetimi ve yöneticiliği boyutlarında
ülke genelinde geniş çaplı bir iki ya da üç gün süreli hizmet öncesi veya hizmet içi
eğitim programları düzenlenmeli, bilgi yönetimine yönelik gerekli kurs veya
seminerler verilmelidir.
T.C. MEB mevzuat, yönetmelik, usul ve esasları ile T.C. MEB tarafından kullanılan
E-okul ve diğer bilişim uygulamalarının bilginin üretilmesi, paylaşılması, kullanılması
ve saklanması boyutlarına uygun olarak sürekli gözden geçirilmesi, özellikle E-Okul
uygulamasının esnekliğinin, kullanışlılığının, işlevselliğinin artırılması sağlanmalıdır.