Abstract:
Son yıllarda, World Wide Web’in artan popülaritesi, web’de mevcut sayfa sayısında
hızlı artışla beraber bir büyümeye yol açmıştır. Çok sayıda web sayfası, kullanıcıların
gerekli bilgileri bulmasını giderek zorlaştırmaktadır. Web’de belirli bilgiler aranırken,
çok sayıda ilgisiz arama sonucu zaman kaybedilir ve ilgili materyaller gözden
kaçırabilmektedir. Mevcut web uygulamaları, içeriği yalnızca kendi dilinde temsil
edilen HTML biçiminde web sayfaları sağlar ve bu nedenle içeriğin semantiğine
makineler tarafından erişilemez. Makinelerin, kullanıcının bilgi problemlerini
çözmede desteklemesini sağlamak için Web 3.0 geliştirilmiştir. Bu tez ile web
sayfalarının semantiklerini işlenebilir hale getiren mevcut web 3.0 araçları ile veri
toplama yöntemleri önerilmektedir.
Günümüzde şirketler, büyük verilerin kullanımı açısından zengin, ancak bu verilerden
elde edilen bilgilerin kullanımı ve paraya dönüştürülmesi açısından yetersizdir. Büyük
veri değerli bir kaynak olarak görülüyor ve veri madenciliği kavramı hala yeni ve
gelişmekte olsa da çeşitli endüstrilerdeki şirketler stratejik kararlar almak için bu
verilere güvenmektedir. Fark edilmeyebilecek gerçekler, depolanan bilgileri eleyen
tekniklerle ortaya çıkarılabilir. Pazar sepeti analizi, tüketici pazar sepetlerinde aynı
anda bulunan ögeleri belirlemek için çok kullanışlı bir tekniktir. Bu tür bilgiler,
promosyon desteği, envanter kontrolü ve çapraz satış kampanyaları gibi pazarlama
faaliyetleriyle ilgili kararlar için bir temel olarak kullanılabilir.
Bir alışveriş sitesinin ürün yelpazesindeki farklı ürünlerin birbiriyle nasıl ilişkili
olduğunu ve bu ilişkilerden pazarlama faaliyetleri ile Covid-19 pandemi döneminde
nasıl yararlanılacağını bulgular ile göstermek amaçlanmıştır. İşlemsel verilerden
madencilik ilişkilendirme kuralları, ürünlerin birlikte ortaya çıkmaları ve ortak satın
alımları hakkında bize değerli bilgiler sağlayacaktır. Bu tür bilgiler, promosyon
desteği, envanter kontrolü ve satışlar arası kampanyalar gibi pazarlama faaliyetleriyle
ilgili Covid-19 pandemisinde verilebilecek satış kararları için bir temel olarak
kullanılabilir. Web 3.0 alt yapısının kullanılmasıyla ortaya çıkan verilerin uygun
tekniklerle anlamlı hedef satış politikalarına dönüştürülmesi gösterilmektedir. Covid 19 pandemisi sürecinde tüketicilerin bilgisayar donanım ve performans parçalarına
ihtiyaçları artmıştır. Bu dolaylı sonuç, insanların alışveriş alışkanlıklarının Bitcoin,
Ethereum vb. kripto para işlemlerine yöneldiği belirlenmiştir.