Abstract:
Yapılan çalıĢmalarda okul çağı çocuklarda konuĢmayı ayırt etme becerilerini
değerlendirmek için uygulanan testlerde tek heceli kelime listeleri kullanılmıĢtır.
Ancak günlük hayatta tek heceli kelimelerle değil cümlelerle iletiĢim kurulmaktadır.
Çocuklarda konuĢmayı anlamaya yönelik olarak 10 yaĢ altı geliĢtirilmiĢ Türkçe bir
cümle testine literatürde ulaĢılamamıĢtır. Cümleler doğal hayatı daha iyi yansıtacağı
için gürültüde konuĢmayı anlama testlerinde kullanılacak cümle listeleri
oluĢturulması ihtiyacı doğmuĢtur. Bu doğrultuda Aktan ve Konukseven ĠAÜ
Gürültüde KonuĢmayı Anlama Testi‟nde kullanılmak üzere spektral dengeli cümle
listeleri oluĢturmuĢtur. Bu araĢtırmada bu listelerin 7-12 yaĢ çocuklar için ĠAÜ
Gürültüde KonuĢmayı Anlama Testi‟nde kullanılabilmesi için geçerlilik ön çalıĢması
yapılmıĢtır. Ayrıca geliĢtirilecek bu testin sonuçları, benzer testler yapı geçerliliği
için 10 yaĢ üzeri çocuklarda geçerliliği kanıtlanmıĢ Türkçe Matrix Test sonuçları ile
karĢılaĢtırılmıĢtır. ĠAÜ Gürültüde Anlama testi ile TURMatrix test sonuçları
korelasyon kat sayısı 7-12 yaĢ (n=40) için ρ=0,543, 7-9 yaĢ (n=18) için ρ=0,365, 10-
12 yaĢ (n=22) için ρ=0,717 olarak elde edilmiĢtir. 10-12 yaĢ arası çocuklar için ĠAÜ
Gürültüde KonuĢmayı Anlama Testi ile TURMatrix test arasında yüksek düzey bir
korelasyon saptanmıĢtır. 7-9 yaĢ arası çocuk grubu ile 10-12 yaĢ arası çocuk grubun
TURMatrix Test sonuçları arasında anlamlı farklılık saptanmıĢtır. 7-9 yaĢ arası çocuk
grubu ile 10-12 yaĢ arası çocuk grubun ĠAÜ Gürültüde KonuĢmayı Anlama Test
sonuçları arasında anlamlı farklılık saptanmamıĢtır. Testin geliĢtirilmesi için
geçerlilik ve güvenirlilik çalıĢmalarının arttırılması öngörülmüştür