Abstract:
Ülkemizde ve dünyada mesleki ve teknik eğitimin önemi yadsınamaz. Meslek
eğitimleri toplumların gereksinim duydukları çeşitli mesleklerde gerekli bilgi ve
becerileri yine sektörlerin ihtiyaçları doğrultusunda öğrencilere kazandırmayı
amaçlar. Bu doğrultuda ilgili meslek eğitiminin henüz lisede verilmiş olması kişileri
sonraki tahsil ve meslek hayatları boyunca daha fazla isteklendirecek ve o mesleğin
standartları da her geçen gün iyiye gidecektir. Tabi ki bu durum öğrencilerin ilgili
meslek bölümlerine kendi hür iradeleri, yeterlilik alanları ve yine kendi meslek
tercihleri doğrultusunda yerleşmiş ya da yönlendirilmiş olmaları gerekmektedir.
Geleceğin dünyasında mesleklere duyulan ihtiyaç doğrultusunda meslek analizlerinin
yeterince yapılmadığı, hangi mesleğe ne kadar öğrenci alınması gerektiği
araştırılmadığı bir eğitim süreci ne yazık ki ihtiyaçları karşılayamayacaktır. Bunun
yanı sıra, öğrencilerin ilgili meslek alanlarına yatkın olup olmadıkları ve gelecekte
hayatlarını o meslekte idame ettirmek isteyip istemediklerinin plan ve programları
yapılmadan büyüyen bir mesleki eğitim, öğrencilerin zekâ alanlarına hitap
etmeyeceği için ne yazık ki öğrencilerin sadece tahsil sürelerini bitirmek amacıyla
sistemde kaldığı bir yer olacak ve toplum beklentilerinin de gerisinde kalacaktır. Bu
araştırmanın konusu “Meslek Liselerin Muhasebe Bölümlerinde Verilen Eğitimin
Piyasa İhtiyaçlarına Uygunluğunun Değerlendirilmesi: İstanbul İlinde Meslek
Liseleri Üzerinde Bir Uygulama”. Bu araştırmamız ile geçmişten günümüze kadar
uygulanan eğitim öğretim programıyla meslek liselerinin muhasebe bölümlerindeki
eğitimin hali hazırda işletmelerde staj yapan ve mezun olan öğrencilerin piyasa
beklentilerinin neresinde olduğunu ortaya koymak amaçlanmıştır. Mesleki ve teknik
eğitimlerin muhasebe bölümlerinde okuyan öğrencilerin bu beklentilerin neresinde
v
oldukları staj süreleri, okul sektör işbirliği, ders içeriklerinin yeterliliği, koordinatör
öğretmenin öğrenciyi takip sıklığı, öğrenci sorumlulukları ve yine öğrenci bilgi ve
becerileri kapsamında araştırılmıştır. Araştırmamız literatür taramasıyla teorik
çerçevenin oluşturulması, biçimsel mülakat, anket formların hazırlanması ve
uygulanması, toplanan verilerin IBM SPSS programına girilerek analizlerinin
yapılması ve sonucun oluşturulması şeklinde bir yöntem uygulanmıştır