Abstract:
Sağlığı için yardım talep eden kiĢilere; dikkatli hizmet sunabilmek, sıfır hata
ile çalıĢmak, kaliteli hizmet, yüksek verimlilik ve hasta memnuniyetinin hedeflerine
ulaĢmak için tükenmiĢlik durumunun yaĢanmadığı bir çalıĢma ortamının büyük
önemi vardır. Modern sistem yaklaĢımının amacı; memnun, mutlu, iĢini seven ve
tatminkar, motivasyonu yüksek, iĢinden bezmemiĢ yani tükenmemiĢ sağlık çalıĢanı
demektir. Bu bağlamda tükenmiĢliğin, sağlık alanında ve sağlık çalıĢanı açısından
öneminin vurgulanması ve hassasiyetine dikkat çekilmesi gerekmektedir. Sağlık
sektöründeki çalıĢanların, yüksek beklentili hasta ve hasta yakınları ile bire bir iliĢkili
çalıĢmaları sonucu, tükenmiĢlik yaĢama riskleri, birçok meslek grubuna göre daha
yüksektir.
Bu çalıĢmanın amacı; sağlık çalıĢanlarında yaĢanan tükenmiĢliğin ele alınarak,
sağlık personeli üzerindeki etkilerini vurgulamaktır. Ġstanbul’da hizmet veren bir
kamu hastanesinde görev yapan, toplam 378 doktor, hemĢire, üst düzey yönetici,
orta düzey yönetici ve diğer görevlerdeki sağlık çalıĢanlarının demografik ve genel
özellikleri açısından tükenmiĢlik durumları değerlendirilmiĢtir. Genel tükenmiĢlik
skoru 2,33 ile “bazen” yönüyle katılımcıların orta düzeyde tükenmiĢliği olduğunu
göstermektedir. Örneklem için; tükenmiĢlik alt boyutu duyarsızlaĢma ve yetkinlik alt
boyutlarına göre daha yüksek çıkmıĢtır. Cinsiyet, medeni durum açısından
tükenmiĢlik anlamlı farklılık göstermemektedir. YaĢ, çocuk durumu, çocuk sayısı,
eğitim seviyesi, hizmet süresi, görev durumu, çalıĢılan bölüm açısından anlamlı
farklılık elde edilmiĢtir. Ayrıca, tükenme alt boyutu duyarsızlaĢma alt boyutunu
%71,8 oranında ve duyarsızlaĢma alt boyutu, yetkinlik alt boyutunu %16.0 oranında
pozitif yönde etkilemektedir. Tükenme alt boyutu yetkinlik alt boyutunu istatistik
anlamlı etkilememektedir.