Abstract:
Ġçinde bulunduğumuz dijital çağda, internet yaĢamın her alanına nüfuz etmiĢ
durumdadır. Bununla birlikte kiĢilerin yaĢamı, davranıĢları, duygu ve düĢünceleri de
sanal dünyaya yönelmeye baĢlamıĢtır. Ġnternet çağının dijital yerlileri olan Z kuĢağı
gençleri ve çocukları neredeyse bütün hayatlarını dijital mecra odaklı yaĢamaya
adapte etmiĢlerdir. Eğitim, sosyal iliĢkiler, sosyal aktiviteler ve kiĢisel geliĢim için
gerekli olan bütün ihtiyaçlar artık dijital kaynaklar aracılığı ile sağlanmaya
baĢlamıĢtır.
Tüm bu geliĢmelerle birlikte dijital yerliler için oyun anlayıĢı sanal dünyadan
ibaret bir hale gelmiĢtir. Gençlerin ve çocukların sosyal, psikolojik ve fiziksel tüm
geliĢimleri gerçek dünyanın dıĢında dijital ekranlar karĢısında Ģekillenmeye
baĢlamıĢtır. Günümüzde dijital oyunlarla ilgili sayısız araĢtırma yapılmıĢtır ve
yapılmaya devam etmektedir. Dijital yerliler üzerinde gerek olumlu gerekse olumsuz
etkileri olan bu dijital oyunlara bağımlılık gün geçtikçe daha geniĢ kitlelere
yayılmaktadır. Bu çalıĢmada dijital oyunların sebep olduğu bağımlılık ve Ģiddet
eğilimlerinin çocuklar üzerinde ne gibi etkilerinin olduğunu ve ebeveynlerin dijital
yerli olan çocuklarını bu olumsuz etkilerden korumak için neler yaptığını inceleyip
ortaya çıkan sonuçları araĢtırma verileri ıĢığında sunmak amaçlanmıĢtır. ÇalıĢmada
nitel veri toplama yöntemlerinden biri olan yarı yapılandırılmıĢ görüĢme tekniği
kullanılacak aynı zamanda anket tekniği de kullanılarak sürdürülecektir. Bu
bağlamda dijital oyun bağımlılığı olan çocuklar ve ebeveynleri ile yarı
yapılandırılmıĢ görüĢme tekniği ve anket tekniği ile veriler elde edilecektir ve bu
elde edilen veriler ıĢığında dijital oyunlarda bağımlılık ve Ģiddettin çocuklar
üzerindeki etkisi sebep- sonuç iliĢkisi içerisinde incelenecektir örneklem olarak Pubg
oyununun bu noktadaki rolü tartıĢılacaktır. AraĢtırmanın hipotezi olan “Pubg dijital
vi
oyunu bireylerde oyun bağımlılığına yol açar, Pubg oyunu bireylerde Ģiddet eğilimi
oluĢmasına yol açar” fikirleri ispatlanmaya çalıĢılacaktır.