Abstract:
Bilgi teknolojisi çağında bilgiye hızlıca ulaşılıyor olması, eğitimde bilgiyi ne şekilde
kullandığımızı önemli hale getirmektedir. Bireyin erken çocukluk yılları bilgiyi nasıl
kazandığı ve nasıl kullanıldığı açısından oldukça kritik bir dönemdir. Bu yüzden okul
öncesi eğitimde bilimi anlamlandırmak ve bilgiyi kullanabilmek için çocuklara temel
bilimsel süreç becerilerini kazandırılması gerekmektedir (Uyanık ve Kandır, 2010).
Bunun için öğretmenler eğitim sürecinde temel bilimsel süreç becerilerini
kazandırmayı amaçlayan bütünleşik fen ve matematik etkinlikleri uygulanmalıdır.
Özellikle son yıllarda ortak kazanım alanlarının bilgiyi işleme ve çeşitli çözüm yolları
üretmede daha işlevsel olduğu ve aynı zamanda öğretmenlerin bütünleştirilmiş
etkinliklerle bilimsel süreç becerilerini kazandırmada daha etkili sonuçlar elde
ettiğinin görülmüş olması oldukça dikkat çekicidir (Çam, 2013). Bu yüzden
öğretmenlerin hazırladıkları öğretim etkinliklerinde bilimsel süreç becerilerini
kazandırmak için mevcut bilgi birikimlerini sürece dahil edebilmeleri gerekmektedir.
Bu araştırmanın temel amacı; okul öncesi öğretmenlerin bütünleştirilmiş fen ve
matematik etkinliklerinde bilimsel süreç becerilerini bilimin doğası açısından ders
planlarına dahil edip etmediklerini incelemektir. Araştırmanın ikincil amacı ise
öğretmenlerin bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasına ilişkin görüşlerinin neler
olduğunu belirleyerek hazırladıkları bütünleştirilmiş fen ve matematik etkinlikleriyle
tutarlı olup olmadığını incelemektir. Araştırmanın veri analizinde nitel ve nicel analiz
teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubunu 2020-2021 eğitim öğretim
yılında görev yapan İstanbul il Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)’na bağlı resmi okul
öncesi eğitim kurumlarında çalışmakta olan 30 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin bilimin doğası anlayışlarını
belirlemek amacıyla Sampson ve Clark (2006) tarafından geliştirilen ve Çetin,
Erduran, ve Kaya (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan Argümantasyon Açısından
Bilimin Doğası (AABD) testi uygulanmıştır. AABD testi sonuçlarına göre amaçlı
maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile alt örneklemi temsil eden düşük-BDD
(Bilimin Doğası Düzeyi), orta-BDD ve yüksek-BDD olacak şekilde birer öğretmen
belirlenmiştir. Ardından öğretmenlerden bütünleştirilmiş fen ve matematik etkinliği
hazırlamaları istenmiş ve sonrasında Loughran, Mulhall ve Berry (2004) tarafından
geliştirilen CoRe metodolojisi (Content Representations - İçerik Temsilleri)
aracılığıyla ders planı yapılandırma formunu cevaplamaları istenmiştir. Son olarak
araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile okul
öncesi öğretmenlerinin bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasına yönelik
görüşlerini belirlemek üzere görüşme yapılmıştır. Verilerin analiz sürecinde nicel
veriler için betimsel analiz, nitel veriler için tümevarımsal içerik analizi yapılmıştır.
Araştırma bulgularına göre, alt grupta yer alan öğretmen etkinlik kazanımları
açısından yaş grubuna uygun olmayan düzeyde etkinlik hazırladığı ve nitel ölçüt
verilerindeki görüşlerinde rasyonel oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Orta ve üst grupta
yer alan öğretmenler ise etkinliklerinde yaş grubuna uygun ve bilimsel süreç becerisi
açısından daha geniş bakış açısına sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Bu
xx
öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri açısından donanımlı, değişime açık ve görüş
olarak esnek yaklaşımları tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda
öğretmenlerin eksikliklerinin nedenlerinden yola çıkılarak elde edilen bulgular yoluyla
öğretmenlerin eksiklerini iyileştirebilmek için araştırmacılara yönelik öneriler
sunulmuş ve araştırma sonuçlanmıştır.